13 september 2018

Card Group är bara att gratulera

Gävle är navet för firande och fest över hela världen. Där finns huvudkontoret för landets största internationella franchisekedja.
När Peter Hallström bestämde sig för att starta eget i slutet av 90-talet visste han precis vad han ville. Han skulle bygga en internationell franchisekedja. Vilken typ av verksamhet den skulle ägna sig åt, var däremot en öppen fråga.
Så han började med att resa runt, besökte mässor av olika slag och gjorde sina egna marknadsundersökningar. I England noterade han speciellt den enorma marknaden för gratulationskort. Var fjärde butik sålde kort. Det var en av de faktorer som fick honom att bestämma sig.
1997 STARTADE HAN Card Group för att sälja gratulationskort. Redan i slutet av samma år etablerades den första franchisetagaren i Norge och året därpå fanns verksamheten spridd i hela Norden.

Carolina Winterliv är vice vd i Card Group. Foto: Card Group
Carolina Winterliv är vice vd i Card Group. Foto: Card Group

Idag driver Peter Hallström företaget tillsammans med sina två döttrar, Carolina Winterliv (som är vice vd) och Josefina Hallström (som är ateljéchef). Kedjan är spridd i 45 länder och är landets största internationella franchisekedja.
I sortimentet finns idag inte bara gratulationskort, utan även presentförpackningar och partytillbehör av olika slag, som säljs i 35 .000 butiker runt om i världen.
Totalt finns 400 arbetar personer (inklusive franchisetagare) runt om i världen i Card Group. 20 av dem på huvudkontoret i Gävle. Totalt omsätter man cirka 250 miljoner kronor.
Card Groups devis är ”We are different”.
“Vi är annorlunda genom att vi jobbar med franchise och att all försäljning sker i konsignation. Butikerna behöver inte betala för något, som de inte redan har sålt och fått betalt för själva. Dessutom strävar vi alltid efter att ligga i framkant, när det gäller design. Vi jobbar med nästa generation av design, med hög kvalitet. Både när det gäller bilderna och materialet. Vi använder exempelvis sammet och folieringar som gör korten extra roliga”, förklarar Carolina Winterliv.
ALLA KORT OCH partyartiklar designas i ateljén i Gävle. Tillverkningen görs i Asien och korten skeppas sedan tillbaka till lagret i Gävle.
Konkurrensen är mycket olika på olika marknader.5.Produkter Card Group
”I UK exempelvis är konkurrensen jättestor. Där har vi mer än tusen konkurrenter och man säljer kort i väldigt stora volymer. Det gjordes en undersökning av kortmarknaden i UK för en tid sedan och man kunde då se att värdet ökar kraftigt och idag uppgår till 1,75 biljoner brittiska pund”, berättar Carolina Winterliv.
SVERIGE ÄR I sammanhanget en lugnare marknad, med ett tiotal konkurrenter.
Peter Hallström och hans döttrar har haft många tillfällen att fira själva. Card Group belönades exempelvis för "Årets Franchisebragd" 2015 och utsågs till "Årets Företagare" i Gävle förra året. Foton: Card Group
Peter Hallström och hans döttrar har haft många tillfällen att fira själva. Card Group belönades exempelvis för ”Årets Franchisebragd” 2015 och utsågs till ”Årets Företagare” i Gävle förra året. Foton: Card Group

Card Group etablerades tidigt även i Östeuropa, där man inte sett något liknande tidigare och entusiasmen var omedelbar.
”Men vår allra bäst säljande butik ligger i Kenya. Där har vi satt en väldigt stark trend. De hade väldigt tråkiga kort innan vi kom”, förklarar Carolina Winterliv.
På varje marknad har Card Group en master-franchisetagare, som i sin tur bygger upp verksamheten i sitt land och rekryterar fler franchisetagare. En stor fördel för verksamheten, eftersom master-franchisetagarna känner sina länder och marknader väl.
CAROLINA WINTERLIV BERÄTTAR också att trösklarna inte är speciellt höga, för den som vill gå in som franchisetagare i Card Group.
”De har ju inga egna butiker och kan ha kontoret hemma och ett litet lager i garaget bara”, säger hon, och tillägger att företagets internationella säljteam stöttar franchisetagarna mycket tätt och utbildar dem för sina uppgifter.
Handboken ger alla tänkbara råd om hur man skall jobba och försäljningscheferna reser ofta runt bland master-franchisetagarna.
”Vi anpassar och lägger upp verksamheten för att passa varje marknad och kan skräddarsy en hel del, inom ramen för handboken. Det beror helt enkelt
på vad master-franchisetagarna har för behov”, förklarar hon.
CARD GROUP ARBETAR inte med traditionell marknadsföring i någon nämnvärd utsträckning. Det handlar främst om franchisetagarnas direktförsäljning till detaljhandeln och därifrån ut till konsument. Säljåtgärderna underlättas naturligtvis av att handeln aldrig behöver binda något kapital i sortimentet, men får omfattande service från fran-chisetagarna. Kortställen i butikerna syns och väcker uppmärksamhet med sitt färgglada sortiment.
”Vi får många förfrågningar från butiker runt om, som undrar var man kan köpa in korten. Liksom från entreprenörer som vill bli franchisetagare. Och bland konsumenterna finns också samlare, som har alla kort i olika kollektioner”, berättar Carolina Winterliv.
Hon beskriver den idealiske franchisetagaren som en entreprenör med sälj- och marknadsbakgrund. Någon som är utåtriktad och positiv.
”Men man ska inte vara alltför ’entreprenörisk’. Det fungerar inte om man vill ändra för mycket och göra det på sitt eget sätt. Det finns ju spelregler. Så man måste hålla sig på planen, så att säga. Självklart kan man komma med egna idéer, men man måste jobba inom konceptet. Vi har alla stor nytta av stödet och samarbetet och kan dela erfarenheter med varandra. För vi har redan gjort alla misstag. Beleive me!”
Carin Fredlund