Årets Marknadsföringsbok:

Årets Marknadsföringsbok 2018

Årets Marknadsföringsbok 2018

Bild Årets Marknadsföringsbok2018
Employer Branding – så bygger arbetsgivare starka varumärken

Anders Parment, Anna Dyhre och Hieronymus Rony Lutz
Förlag: Studentlitteratur

  Bild Bok employer Branding

Årets Marknasdföringsbok

 

 

Hedersomnämnandet för Årets Marknadsföringsbok 2018
”Yrke: Influencer” – så gör du karriär på nätet
Linda Hörnfeld
Förlag: Brombergs

yrke-influencer-sa-gor-du-karriar-pa-natet

 

 Läs mer från eventet om respektive bok
Employer Branding
Yrke: Influencer

”Employer Branding – så bygger arbetsgivare starka varumärken”

Anders Parment, Anna Dyhre och Hieronymus Rony Lutz är författarna bakom årets vinnande bok, ”Employer Branding – så bygger arbetsgivare starka varumärken.”

I ”Employer Branding – så bygger arbetsgivare starka varumärken” tar författarna upp frågeställningar om hur man gör för att bli en attraktiv arbetsgivare, med ett varumärke som människor vill leva och utveckla. Bokens målsättning är att ge insikter om vad smarta arbetsgivare gör för att attrahera, behålla och tända glöden hos de människor som bygger kundupplevelsen och organisationens framgång.

Boken bygger på intervjuer, undersökningar och aktuell forskning om hur arbetsgivare – oavsett bransch, storlek och inriktning – kan få medarbetare med olika ålder, bakgrund och utbildning att trivas tillsammans på arbetsplatsen.

Juryns motivering till årets vinnare är: ”I boken utvecklar författarna på ett förtjänstfullt sätt begreppet employeer branding, vad det är och varför det är viktigt för företag och organisationer att vara en attraktiv arbetsgivare. De ger också ett perspektiv på hur arbetsmarknaden förändrats över tid och sin syn på vad morgondagens medarbetare kommer att förvänta sig. Juryn anser att bokens innehåll är lätt att ta till sig och att ämnesområdet är relevant för alla företag och organisationer.”

Ett hedersomnämnande gick till Linda Hörnfeldt som skrivit ”Yrke: Influencer – så gör du karriär på nätet.”

I ”Yrke: influencer. Så gör du karriär på nätet” coachar Linda Hörnfeldt i konsten att tjäna pengar på sina sociala medier. Hur man bygger och vårdar sina målgrupp och tar betalt för samarbeten. Hur man nätverkar och levererar rätt innehåll i tid. Genom intervjuer med influencers, samt med handfasta råd lär hon ut vad man behöver veta för att lyckas i sociala kanaler.

Juryns motivering för hedersomnämnandet är: ”Linda utvecklar och beskriver på ett lättillgängligt sätt rollen som influencer, dess utmaningar och möjligheter med stor personlig ärlighet. Juryn uppskattar bokens format och Lindas tydliga råd och riktlinjer kring etik och regler. Juryn rekommenderar boken till alla som bättre vill förstå vad en influencer gör och hur den arbetar oavsett om det är i eget intresse att blir en influencer eller som potentiell uppdragsgivare till en influencer.”

Sveriges Marknadsförbund har delat ut priset Årets Marknadsföringsbok sedan 1991. Syftet är att vaska fram de bästa böckerna inom marknadsföringsområdet och uppmuntra författare och förlag till utveckling.

Jury

Bild1

Ordförande:
Sara Rosengren
, professor vid institutionen marknadsföring och strategi vid Handelshögskolan i Stockholm

Ledamöter:
Francesca O’Brien Apelgren,
vd på Sveriges Marknadsförbund

Henning Robach, kursledare inom marknadsföring på IHM

Johan Hagberg, universitetslektor och docent i  i marknadsföring vid Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet

Carin Wikström, marknadschef Cramo AB

Sofia Ulver,  docent vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet

Nominerade böcker

Employer Branding Utmaningar,Tendenser, Henrik Uggla, Sanoma Utbildning
Marknadsföring inifrån
, Olle F Ringenson, Dagensanalys.se
Bygg Det goda varumärket
, Pia Anderson, Roos & Tegnér
Ledarskapets Faktor Z,
Tommy Falonius, Roos & Tegnér

Magisk Kommunikation, Patrik Lindkvist, Roos & Tegnér
Ledarskap för förändring, Pontus Bodelsson, Roos & Tegnér
Kundresan
, Margareta Boström, Stefan Friberg, Liber
Marknadsföring i butik
, Jens Nordfält, Carl-Philip Ahlbom, Liber

Experiments in Marketing; Magnus Söderlund, Studentlitteratur
Employer Brandig
, Anders Parment, Dyhre,Rony Lutz, Studentlitteratur
Drömarbetsgivaren; Svante Randlert, Ekerlids förlag
Yrke: Influencer
, Linda Hörnfeldt, Brombergs