11 mars 2019

Trender & Tendenser om affärsmässighet, digital innovation och medarbetare i fokus

Trender & Tendenser i mars handlar en hel del om ökad affärsmässighet i relationerna mellan byrå och uppdragsgivare. Men också om nyskapande digitalisering.
I London finns The Future Factory som arbetar med affärsutveckling och new business för den kreativa sektorn. Sam Wheatman är account director på företaget och beskriver hur de jobbar för att byråer ska bli mer affärsmässiga i sitt arbete och i sina kontakter med nya, potentiella kunder. Något som är till stor nytta för båda parter. Företagen slipper oproffsliga byråer som inte förstår företagen på djupet och byråerna slipper en massa ovidkommande pitchande.
Microsoft Word - Dokument2I Sverige finns ingen motsvarighet till The Future Facotry.  Däremot byråvalskonsulter, som bistår företagen med att formulera sina behov och hitta rätt samarbetspartner. Byråvalskonsulten Gunilla Bergh håller med i en del av Sam Wheatmans kritik av byråerna. Men pekar också på missförstånd som företagen måste se upp med.
Social-first-byrån The Amazing Society ställer ytterst sällan upp i pitcher, utan föredrar att själv välja ut vilka företag de tror de kan göra nytta för. Men byråchefen Paula Suomalainen förklarar hur ett företag bäst ska förbereda sig innan de kontaktar en byrå de vill titta närmare på.
Digitalisering handlar inte bara om att göra kampanjer för digitala medier, utan om att skapa nya, digitala plattformar och verktyg för varumärkesutvecklingen. Det är Doberman specialiserade på. De benämner sig själva som en design och innovationsbyrå och blev Årets Byrå 2019 i kategorin Digitalt +50 miljoner. Olof Ålenius beskriver hur de resonerar och hur de arbetar med uppdragsgivare som SEB+, IKEA och ICA. Eller internationella uppdrag som New York City, Google eller den amerikanska sjukförsäkringstjänsten Oscar som byrån skapade av inför lanseringen av Obamacare.
Medarbetarna blir allt viktigare för företagens varumärkesutveckling. Det vet vi. Men få visar det på samma sätt som Woolpower i Östersund. Deras medarbetare signerar produkterna de tillverkar och allmänheten bjuds gärna in för att se hur de arbetar. Företagets delägare och styrelseordförande, Adam Brånby, berättar hur de resonerar.
Dessutom svarar Leif Sjöblom, Landchef OOH Finland på Löfberg, på 20 frågor om sig själv, sitt jobb och sitt varumärke. Och avslöjar att han insåg, när han börjat på Löfbergs, att han inte alls visste allt om kaffe.
Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.
Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!
Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.