15 februari 2019  ·  Trender & Tendenser

Trender & Tendenser februari är här

Microsoft Word - Omslag TT februari 2019.docxSå är det dag för årets första utgåva av Trender & Tendenser, som denna gång handlar en hel del om relationer.
Exempelvis relationerna mellan kommunikationsbyråer och deras uppdragsgivare. I nästa vecka presenterar analysföretaget Regi sin årliga mätning Årets Byrå, där företagen betygsätter sina byråer. Men i år har också alla de ledarna på alla de byråer som ingår i de nordiska mätningarna också intervjuats om hur de ser på samarbetet med sina kunder. Vad känne-tecknar egentligen en riktigt bra uppdragsgivare. Regis vd, Pia Granh, berättar mer om det.

Employer Branding skulle kunna kallas en form av relationsmarknadsföring, menar Hieronymus Rony Lutz. Han är en av de tre författarna bakom ”Employer Branding – Så bygger arbetsgivare starka varumärken”. Boken utsågs till Årets Marknadsföringsbok 2018. Han och de andra två författarna, Anders Parment och Anna Dyhre, beskriver hur employer branding utvecklats och varför det blir allt viktigare. Dessutom bjuder de på ett utdrag ur boken; en intervju med Viktoria Blomgren, HR-strateg på Stadsledningskontoret i Sundbyberg.

Ett varumärke som de allra flesta av oss har en relation till är Polarn O.Pyret. Rötterna går tillbaka till Nils Adamssons sjuk-vårdsbutiker där också babyprylar och -kläder såldes under varumärket Pyret. I mitten av 70-talet blev kläder för barn mellan 0 och 12 år fokus och Polarn O.Pyret föddes. Stora framgångar övergick i tuffare tider runt sekelskiftet. Men kloka ägare vände utvecklingen och idag är varumärket urstarkt, med sina ursprungliga ledord intakta. För en tid sedan belönades Polarn O.Pyret med Signumpriset för sitt varumärkesarbete. Marknadschefen, Petra Stenecker, berättar om utvecklingen.

Dessutom svarar Margareta Ternell, chef för marknads- och kommunikationsavdelningen på PRV, på 20 frågor om sig själv, sitt jobb och sitt varumärke. Samt varför det är så viktigt att skydda sina kunskapstillgångar.

Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.

Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!

Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.