27 juni 2012

Ta del av internationell marknadsföringsforskning

Ur forskningen kan vi lära oss massor om marknadsföring. Men tyvärr blir den akademiska marknadsföringsforskningen allt mer otillgänglig för praktiskt utövande marknadsförare, eftersom forskarna i ökande utsträckning drivs att publicera sina resultat i internationella, vetenskapliga tidskrifter. Och dessa tidskrifter har inte ett särskilt inbjudande format för ovana läsare.
Men nu har senaste marknadsföringsforskningen blivit mer tillgänglig.Sedan en tid tillbaka finns EMC´s Academic Group, ett forum inom vilket ledande europeiska akademiker kan utbyta forskning och lärdomar med syfte att sprida kunskap och nya insikter till yrkesutövande marknadsförare i Europa. Forumets ambition är att varje månad publicera en forskningsrapport eller artikel som översatts till ett mer praktiskt användbart språk och se till att den sprids över Europa. Academic Group är del av European Marketing Confederation (EMC), ett paraplyorgan för alla europeiska sammanslutningar inom marknadsföring, försäljning och kommunikation.
Först ut bland forskningsartiklarna är Can a shop makeover really pay off?, av professor Magnus Söderlund från Handelshögskolan i Stockholm.
Notera att materialet är en medlemsförmån och tillgängligt för medlemmar i Sveriges Marknadsförbund.
Nästa månad är det dags för Is retail category management worth the effort (and does a category captain help or hinder)?, av professor Kitty Koelemeijer från Nyenrode Business University.