9 maj 2011

Möt författaren som guidar dig in i framtiden

Har du koll på kartan över framtiden och kommande omvärldsförändringar?  Hör författaren Peter Siljerud berätta varför du borde läsa hans bok: 100 trender. Din guide till framtiden. Boken är en av årets kandidater till utmärkelsen Årets Marknadsföringsbok.

Varför skrev du boken och vad är nytt?

Idag har vi ett virrvarr av rubriker, artiklar och blogginlägg vilket gör det svårt att förstå vilka de viktigaste omvärldsförändringarna är. Tanken med boken är att sammanfatta de viktigaste trenderna inom tio olika områden för att skapa en form av trendbibel. Boken är tänkt att utmana läsaren och få denne att tänka nya tankar. Det radikalt nya är att samla så många trender i en bok – genom att läsa den kan man nästan säga att man har läst hundra böcker!

Varför ska jag läsa den?

Alla människor och företag försöker skapa en bild av vad som händer i världen och hur kartan mot framtiden ser ut. Den som läser ”100 trender” står bättre rustad mot omvärldsförändringar och kan bättre navigera och fatta rätt beslut. Trender som marknadspolarisering, sanningssyndromet, differentieringsdynamik och drömsamhället är sådana som alla företag och marknadsförare borde ha koll på. Det handlar om att skaffa en framtidsberedskap.

Vem tycker du ska skriva en bok och om vad?

Jag vill se alla partiledare skriva varsin bok med titeln ”Sverige 2020”. Idag saknas helt visioner om var Sverige ska vara i framtiden.

Vilken är den största utmaningen nu och framåt för Sveriges marknadsförare?

Att överbrygga den klyfta som håller på att uppstå mellan marknadsförare och konsumenter. Detta är en dubbel utmaning i en tid då sanningen med stort S trasats sönder och ersatts med många små sanningar. Att skapa attraktiva budskap som fortfarande går hand i hand med företagets beteende blir avgörande. Sättet du agerar på är sättet du kommunicerar på.

Vilken bok har du själv på nattduksbordet?

”Risk” av Dan Gardner. Han beskriver på ett underhållande sätt hur politiker, marknadsförare och andra med ganska enkla medel kan manipulera de stenåldershjärnor som vi än i dag är bestyckade med.
Du kan köpa Peters bok 100 trender. Din guide till framtiden i vår bokhandel. Där hitttar du även en lång rad andra intressanta marknadsföringsböcker.