28 augusti 2011

Hur du använder Internet i marknadsföringsarbetet

Varför skrev du boken?

Dels för att jag i mitt arbete sett hur dålig koll människor på höga positioner fortfarande har gällande digital marknadsföring och dels för min egen skull som ett bokslut över det jag har jobbat med de senaste fem åren. När jag började i branschen sågs digital marknadsföring fortfarande som någonting nytt och osäkert för att gradvis förvandlas till ”det nya heta” och nu har det stabiliserat sig och blivit en naturlig del av marknadsföringsvärlden.

Vad är nytt?

Det nya jag ville introducera med min bok var att uppmana till ett konstant kritiskt tänkande. Jag tänker främst på kapitlet ”Marknadsföringens 40-årskris” där jag synar de irrationella åtgärder hos byråer och företag som den stressiga rädslan att ”hänga med” i utvecklingen ibland leder till.  Mitt mål med boken är lära vem som helst, oavsett ålder eller position, att tänka nyktert kring den digitala marknadsföringens styrkor och svagheter. Internet är fantastiskt, men det har också sina begränsningar och är långtifrån bilden av den ”magiska värld där allt kan hända” som vissa individer och byråer tjänar på att upprätthålla.

Varför ska jag läsa den?

För att få en pedagogisk och realistisk genomgång av vad Internet är år 2011 och hur man kan använda Internet i marknadsföringsarbetet. Huvudmålgruppen för boken är en äldre generation som inte har en lika naturlig relation till Internet som människor i min ålder men ändå bär en genuin vilja till att ändra på det. Jag vill att läsaren ska lära sig att känna kontroll och trygghet i sin relation till digital marknadsföring och inte rädsla eller osäkerhet.

Vem tycker du ska skriva en bok och om vad?

Jag väntar på Christopher ”Moot” Pooles  berättelse (gärna skriven tillsammans med kollegan W.T. Snacks) om hur han skapade och drev forumet 4chan och den påverkan som material därifrån har haft på Internet i stort och hur vi idag tänker kring virala Internetfenomen/memes.

Vad är enligt dig den största utmaningen nu och framåt för Sveriges marknadsförare?

Jag kan bara tala för mitt eget specialområde, att skapa och marknadsföra populärkultur för trendkänsliga målgrupper. Där tycker jag nästan alltid att lägstanivån hos marknadsförarna är alldeles för låg. Den största utmaningen för dem är att försöka skaffa övergripande koll på riktigt. Det finns inga ursäkter att inte kasta sig rakt in i alla aspekter och hörn av Internet: Att försöka ringa in subkulturer innan de ens själva vet att de är det och att vara först på bollen gällande virala fenomen.

Vilken bok har du själv på nattduksbordet/skrivbordet?

Den japanska kulturkritikern Hiroki Azuma är en favorit och jag önskar att fler av hans texter fanns översatta på engelska. Han bryter ner populärkulturella fenomen och kopplar dem till samhälle och grundläggande mänsklig psykologi. Hans i huvudsak japanska perspektiv är en stor fördel eftersom Japan har varit ledande i att integrera avancerade marknadsföringstankar i till synes enkel populärkultur och att i sin tur också använda sådan populärkultur som en naturlig del i marknadsföring.
Vilken bok som blir Årets Marknadsföringbok 2011 avslöjas på Tendensdagen den 27 oktober. Den fulla listan av nominerade hittar du här.