10 maj 2019

20 Frågor till Rodrigo Pozo Graviz – som vet att kunskap är makt

Rodrigo uteNamn: Rodrigo Pozo Graviz
Yrke: VD på Graviz Telescope
Ålder: 40
Bor: Saltsjöbaden, Stockholm
Familj: Fru och tre barn
1. Rodrigo, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?
Social, älskar att vara med familj och vänner. Otålig, tycker alltid att allt går lite för långsamt. Nyfiken, vet att det ligger mer kunskap runt nästa hörn.
2. Du är vd på insiktsföretaget  Graviz Telescope. Vad är roligast i det uppdraget?
Graviz Telescope är ett analysföretag som arbetar med Big data och AI. Det roligaste är att, tillsammans med smarta människor, ta fram information och analys åt företag som hjälper dem växa. Vi tar fram den kommersiella kraft som ofta ligger oanvänd i den stordata som finns – lite som att vaska guld, med skillnaden att vi alltid hittar spännande kunskap!
3.  Du arbetar med nestorn Hans Sydow. Hur möttes era vägar?
Vi möttes på YouMe, ett företag i Diplomatgruppen – Hans kom in som rådgivare, vi gillade att jobba tillsammans, och sen startade vi Graviz för drygt fyra år sedan.
4.  Hur ser företagets vision ut?
Visionen är att kunna hjälpa alla som har ambitionen att skapa hållbar tillväxt med råd och insikter. Inte bara för de rika med andra ord utan alla med ambitioner och vilja att förändra. Vi drivs utav tron att kunskap är makt.
5. Era kunder är marknadsförare och reklambyråer. Kan du utveckla?
Marknadsförarna på företag och organisationer är drivna personer som vill få koll på hur olika parametrar påverkar sista raden – de får se hur pris, plats, produkt, samlat erbjudande, preferens och mötet/personal påverkar lusten att ”köpa”.
Byråerna, och det är reklam-, varumärkes- och mediebyråer, kan använda Telescope för att ta fram insikter för sina kunder. Insikter som ger skarpare briefer och vassare argument.
6.  Varför anser du att det är viktigt med gemensamma principer och verktyg för marknadsförare? 
KOMMs initiativ med Effektprinciperna är en super-bra början, de pekar på betydelsen av att mäta kommunikationen. Men idag är det så många faktorer som påverkar försäljningen, och jag tycker att alla ska mätas.
Och med hjälp av AI, artificiell intelligens, och bra analysmetoder går det att göra snabbt och effektivt. Det är slöseri att inte använda de nya möjlig-heter som finns.
7.  Företag vill skapa kommersiella framgångar och undrar om AI är nyckeln. Vad tror du?
Det är en av nycklarna. Som alltid gäller det att duktiga människor har en bra idé om vad de kan tillföra marknaden, och energin att genomföra sin tankar. AI kan göra processen snabbare och öka precisionen – och det fina är att det inte är någon mystik med AI bara man tar första steget…
8. Vilka utmaningar står ni inför?
Vårt erbjudande med Telescope är ganska nytt, så den största utmaningen är att göra metoden känd. Idag har vi 15 kunder så det börjar lossna, men fortfarande är vi och vad Telescope kan bidra med ganska okända.
9.  Vad är det som driver dig i ditt arbete?
När jag ser hur något kan bli smartare och skapa framgång blir jag motiverad. Med Telescope kan företag och konsulter fortare få bra resultat med hjälp av ny teknik och nya metoder – det driver mig!
10.   Vad vill du ha uppnått i ditt arbete innan du går vidare?
Etablera Telescope som global standard för att mäta det som leder till framgång.
11. Hur håller du dig à jour med utvecklingen? Hur hämtar du ny kunskap?
Jag lyssnar och läser hela tiden – på event som SXSW, Almedalen, tech- och marknadsforum. Jag läser HBR och annat spännande som dyker upp i LinkedIn-flödet.
12. En talang som du har?
Jag är bäst på att grilla 🙂
13.  Något som du skulle vilja bli bättre på?
Boxning
14.  Vad brinner du för i livet?
Att driva förändring, finns så mycket där ute som kan göras bättre. Se bara de frågor som rör klimatet, utbildning . Viktigt att lämna efter något bra till de kommande generationerna. Vi som marknadsförare bär ett stort ansvar för hur saker uppfattas.
15.  Hur ser din typiska  arbetsvecka ut?
Den ser nog ut som för de flesta som bygger företag: långa dagar där arbete och umgänge och allt flyter ihop.
Rodrigo i soffan16.  Hur kopplar du av?
Med familj och vänner. Gärna runt grillen, som glöder året runt!
17. Om du får drömma fritt; vart skulle du helst åka och göra där?
Etablera Telescope i USA. När jag var på SXSW och visade Telescope för några smarta amerikaner fick jag mycket uppmuntrande kommentarer – men först ska vi växa i Sverige…
18. Sitter du i någon styrelse?
Våra egna i Graviz-gruppen.
19.  Behövs marknadsförare i styrelserummet?
JA! Och det är alltför sällan de sitter där. Ett sätt att komma dit är att ta ansvar för insikterna för allt som påverkar varumärket, gärna med hjälp av Telescope :). Då blir man en viktig person i varje forum!
20.  Varför är Graviz Telescope med i Sveriges Marknadsförbund?
Telescope är en metod som alla marknadsförare kan ha stor nytta av – så det känns naturligt att vara med och lyssna på och delta i de diskussioner som förs i era forum.