17 september 2017

20 frågor till Niclas Fröberg, som vet att passion lönar sig

Namn: Niclas Fröberg
Ålder: 52
Yrke: Grundare och ordförande i Tre Kronor Media
Bor: Drottningholm
Familj: Gift med Kia, barnen Oscar (20 år) och Felicia (18 år)
1.Niclas, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?Niclas_Froberg_i_receptionen
En person med stort engagemang som försöker se positivt på det mesta. Gillar att vara generös och dela med mig.  Kan också vara envis och  bestämd i de frågor jag tror på.
2. Du är ägare och ordförande i Tre Kronor Media. Vad är det som driver dig i ditt arbete?
Passionen till media och reklam. Att få arbeta med fantastiskt duktiga kollegor, alla underbara personer som arbetar hos våra kunder och medier. Ingen dag är den andra lik.
3. Hur skulle du beskriva Tre Kronor Media som företag och arbetsgivare?
Ett företag som alltid strävar efter att vara lite bättre. Vi är aldrig bättre än gårdagen och passionen att ständigt vilja utvecklas är en viktig egenskap som anställd hos oss. Vi finns för våra kunder och media och måste alltid ha det i fokus i allt vi gör. Vi vill arbeta med en stor öppenhet där varje anställd skall känna sig som en viktig del i företagets framgång.
4. I år blev ni Bästa Mediabyrå igen! Är det totalt 6 gånger som ni har korats till Sveriges bästa Mediebyrå? Vad tror du det beror på att ni vinner massa utmärkelser varje år?
Korrekt, sedan 2010 har vi vunnit antingen genom Regi och årets byrå inom media (2 gånger) eller  vid Stockholm Media week/Novus och årets mediebyrå (4 gånger ). Våra kunder gillar oss. De vet att vi varje dag vaknar med ett fokus – att skapa bra affärer för dem och vi är en del i deras framgång. Självklart är det vår personal, vår relation till medierna som också är en stor bidragande orsak till framgången. Passion lönar sig.
5. Står Tre Kronor Media inför några utmaningar och vilka i så fall? 
En utmaning är att lyckas behålla alla duktiga kollegor. Våra framgångar gör att  flera hos oss ständigt uppvaktas – vilket i och för sig också är positivt men utmaningen blir att vi själva är tillräckligt attraktiva som arbetsgivare på längre sikt. Utvecklingen också inom teknik, automatiserade medieköp, artificiell intelligens inom media, programmatiska köp med mera ställer stora krav på att vi måste ha kompetens inom byrån med stor teknisk kunskap på detaljnivå.
6. Tre Kronor Media är din baby och ditt livsverk. Än är du ung men när du blir äldre skulle då vilja att någon av dina barn tar över eller kan det vara aktuellt att sälja? 
Jag och Lars Bönnelyche äger den största delen av byrån idag. Vi tycker idag att det vi gör är det roligaste man kan få göra. Säljer vi så kanske det kan ge massa pengar men vi är fortfarande bara strax över 50 år och jobba vill vi. Vi tror på att fokus är här och nu och att varje dag vara med och leverera din del till byrån så den står sig stark de närmsta 10 åren till. Vill någon av våra ungar vara med framöver och äga en del av byrån så kan det vara en lösning längre fram. Även att perso-nalen köper byrån från oss en dag kan vara en bra lösning för alla.
7. Vad vill du har uppnått i ditt arbete innan du slår ner på arbetstakten?
Det är det som känns så skönt. Jag känner efter alla åren med TV3, SVT , MindShare och nu med Tre Kronor att jag har inget för mig själv att bevisa. Jag arbetar varje dag för att jag själv vill och kan. Den dag det inte är så roligt som nu då hittar jag något annat.
8. Hur håller du dig à jour med utveck-lingen? Hur hämtar du ny kunskap? 
Läsa, läsa och åter läsa . Träffar många andra duktiga personer och lyssnar på vad de anser inom olika branscher. Nyckelordet är prestigelös och lyhörd för att med det paketera vår egna Tre Kronor-väg framåt med övriga i styrelse och ledningen.
9. En talang som du har? Och något som du skulle vilja bli bättre på?
Jag hoppas och tror mitt ledarskap är en talang. Att få alla att dra åt samma håll och ha kul. Det är det som byggde MindShare 99-2006 och Tre Kronor sen 2007. Jag skulle gärna vilja att jag lyssnade ännu bättre på andra och inte var så snabb till beslut.
10. Vad brinner du för i livet? 
Människor, nyfikenheten på andra och deras historia.
11. Vad skulle du vilja ändra på?
Jag önskar att en bra utbildning skulle vara självklar för alla oavsett bakgrund. Detta ger i alla fall varje person en chans att förstå och fatta de beslut man gör, framförallt i ung ålder. Detta är kanske idag vår största orättvisa , där allt beror på var man bor, vilka föräldrar man har etcetera.
12. Hur ser en typisk arbetsvecka ut för dig?
Är jag hemma i Stockholm så   startar måndag mor-gon med ishockey kl 07.00 på stora mossen och hockey academy. Därefter in till kontoret . Ofta många internmöten med olika arbetsteam till exempel för SAS, Synsam, 3 och Clas Ohlson. Varje morgon resten av veckan startar med ett pass på gymmet mellan 8 och 9 och därefter möten med medier ex Google, Schibsted,TV4, teknik bolag, våra kunder. Försöker hålla även fredagar för möten internt på kontoret exempelvis mitt veckomöte med vår VD Håkan Jerner. Några möten kan också vara för eventuella, nya kunder och samarbeten. Jag har fortfarande egentligen för många möten på en vecka. Vissa dagar kör jag  8- 10 stycken. Väldigt strukturerat men tror på att försöka ha mer ”öppen tid ” i agendan för att vara en resurs för andra eller för mig själv också.
13. Hur kopplar du av?
Spelar själv ishockey , tränar på gymmet eller åker till Mallorca ett par dagar och är med Kia.
14. Om du får drömma fritt; vart skulle du helst åka och göra där?
Jag skulle vilja vandra pilgrimsleden El Camino till Santiago de Compostela i Spanien
15. Har du något motto, någon levnadsregel? 
Behandla andra personer med samma respekt som du själv vill bli bemött. Vi kommer alla att åka upp och ner i livets hiss och du vet aldrig vem som blir din nästa vän eller chef.
16. Du har barn. Vilka råd skulle du vilja ge dem? 
Att de ska leva efter sina egna drömmar och gå sina egna vägar. Allt är möjligt bara man vill tillräckligt väl och förstår hur man skall göra för att ta sig dit. Passionen är viktigare och ha kul än ett ” rätt jobb” i sin cv.
17. Har du själv några förebilder? 
I mitt arbete möter jag många personer som är förebilder på olika sätt.
18. Sitter du i någon extern styrelse? 
Ja, jag är ordförande i Digital artist, Almtuna IS (hockey) , Vasalunds IF(fotboll) samt ledamot i EFD (elitfotboll dam).
19 Behövs marknadsförare i styrelse-rummet?
Absolut.  Styrelsen borde ha en person  som kan och förstår alla frågor inom marknadsföring både i ett micro- och macroperspektiv. Detta skulle flera ägare verklligen behöva, för att pengarna skall investeras rätt i den operativa verksamheten.
20. Varför är Tre Kronor Media med i Sveriges Marknadsförbund?
Det är viktigt att vara med i en större gemenskap där våra frågor kan bedrivas på ett professionellt och engagerande sätt. Kunskaps utbyte inom alla olika branscher som ger en bra insikt i ” best practice case”.