25 oktober 2017

20 frågor till Marianne Östlund – som gärna vill att uppdragen är komplicerade

Namn: Marianne Östlund
Yrke: Kommunikations-
strateg/Pr konsult på Effektiva Media
Bor: Stureparken Stockholm
Familj: Två underbara barnIMG_7351
1. Marianne, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?
Jag är en väldigt enkel person. Jag föddes med en gåva, jag vaknar oftast glad varje morgon. Sprätter upp på morgonen med ett leende på läpparna. Det är en ynnest att ha denna gåva, att få vakna glad ger en bra start på dagen. Jag är dessutom glädjedriven. Drivs av att se positiva lösningar och realisera dem.
2. Du är grundare av PR-byrån Effektiva Media; vad är roligast med att driva eget?
Att få jobba med kunder och personal som man delar vision och värderingar med. Jag har haft tur att få fantastiska kunder och en fantastisk personal. Extra roligt när kunderna hyllar våra idéer och vi får genomföra dem. Det finns en sådan positiv spän-ning i detta så att det är svårt att sätta ord på.
3. Har du några uppdrag just nu som du kan berätta om?
Ju mer komplicerat ett område är, desto mer spännande! Eftersom medtech och life science är riktigt komplicerat så ger det en extra intellektuell utmaning att knäcka nya lösningar.
När det sedan finns en dimension att rädda liv och göra samhället bättre, ja då är det svårt att sluta jobba. Vi jobbar bara med spännande kunder och har förkärlek för forskning. Några kunder att nämna är inom hjärtområdet, ett är hjärtmätaren Coala Life, och ett annat är ett mekaniskt hjärta. Båda kommer att ändra och förlänga livet för hjärtsjuka. Superprodukter.
Ett annat större projekt är inom cancerforskningen. Många banbrytande forskningsbolag som är noterade. Verkligen hissnande att få jobba med världsledande forskare.
Många bolag som ska notera sig eller är på väg till börsen har märkt att vi kan göra en stor skillnad i samband med nye-mission eller börsnotering.
Med tanke på den unika aktiekulturen i Sverige och det rekordstora intresset för börsnoteringar senaste åren har vi märkt ett ökat intresse från corporate finance att anlita vårt utifrånperspektiv i samband med nyemissioner och börsnoteringar. Konkurrensen om att fånga investerares intresse är tuff, då behövs nya och oväntade grepp.
4. På Tendensdagen berättade du om ert viktiga arbete med Donationsregistret. Vad fick du för respons?
Tendensdagen är ju som julafton för oss inom kommunikation. Ett av våra projekt presenterades på scenen. Det handlade om det mekaniska hjärtat och en kalender som görs med 1,6 miljonerklubben (Alexandra Charles) , det märktes snabbt att många ville vara med och ge ett stöd till forskningen. Vi talade med flera bolag att utveckla samarbeten. Det blir spännande.
5. Vilka utmaningar står PR branschen inför?  
Det är en föränderlig tid vi har, allt måste omprövas hela tiden. Nya kanaler, nya sätt att kommunicera. Otroligt omvälvande och mycket spännande.
6. Vad är det som driver dig i ditt arbete?
Jag har definierat att jag är en ”bakom-människa”, jag gillar att vara bakom scenen. Så jag gillar att bygga plattformar för andra, att hjälpa andra. Min egen definition att vara en ”bakom-människa”, trivs inte alls i strålkastarljuset, jag vill sätta andra där…
7. Vad vill du ha uppnått innan du går vidare?
Jag tänker inte så, jag befinner mig i ett stimulerande flöde som ger mig energi, glädje och sammanhang. Det utvecklar sig hela tiden, ingen dag är den andra lik. Jag vill vara i det flödet, det är underbart.
8. Hur håller du dig à jour med utvecklingen? 
Det är min akilleshäl, känner att jag aldrig utbildar mig tillräckligt. Men har ynnesten att ha spännande kunder och spännande uppdrag. Alla är i fronten av olika discipliner så där lär jag mig jättemycket.
9.   En talang som du har?
Min bästa talang är att jag får folk att slappna av och att jag kan bygga förtroende.
10. Något som du skulle vilja bli bättre på? 
Oj det är så mycket så det räcker inte hela den här tidningen till på. Som vanligt är man duktig på att se sina egna brister.
11. Vad brinner du för i livet?
Jag gillade mandatet när jag var politiker, att göra samhället bättre. Vi har omformulerat det i vår verksamhet.
Jag vill bara jobba saker som gör att samhället blir bättre, ofta i kombination med forskning. Jag kan inte ta kunder som säljer tobak, sprit eller spel och dobbel. Det måste vara samhällsförbättrande saker som jag jobbar för, då kan jag brinna.
12. Vad skulle du vilja ändra på?
En stor fråga – ondskan i världen.
13. Hur ser din typiska arbetsvecka ut ?
Jag älskar mitt jobb så jag har svårt att inte jobba för mycket. Men eftersom jag har massor av roliga uppdrag blir det väldigt lustbetonat. Ibland brukar jag säga att det känns som vi har ett vuxendagis. En vecka är omöjlig att beskriva, ingen vecka är den andra lik.
14. Hur kopplar du av?
Jag lever väldigt mycket i nuet, sover gott och har lätt för att koppla av. Så en god natts sömn är ut-märkt avkoppling. Annars älskar jag nya saker. Är lättroad och har en stor förkärlek för ”bus”. Älskar bra practical jokes, kan planera i timmar för ett bra bus.
15. Om du får drömma fritt; vart skulle du helst åka och göra där? 
Just nu håller jag och barnen att planera julsemestern, så en semester i Västindien där vi vindsurfar står högst upp på julklappslistan.
16. Har du något motto/levnadsregel?  
Några av Bibelns tio budord, brukar jag i olika tappning återberätta för mina barn. ”Behandla andra såsom du själv vill bli bemött”, brukar jag höra mig själv säga till barnen.
17. Om du var barn idag och skulle ge ett råd till dig själv vad skulle det vara? 
Det viktigaste är att hela tiden vara sig själv. Att hela tiden vara sann och nära sig själv är viktigt. Vi har så många kopior i samhället och det är svårt attvara en kopia, det är bättre att vara sig själv till 100 procent. Om man inte är sig själv kommer inga unika idéer. Jag brukar säga till mina barn, ”Andra får leva sitt liv, vi kör vårt!”
18.  Har du några förebilder? 
Jag har massor av personer som jag beundrar. Det finns en röd tråd och det är ödmjukheten att de jobbar för andra och inte för sig själva.
19. Behövs marknadsförare i styrelserummet och sitter du själv i någon styrelse?
Styrelserumsdiskussioner brukar vara inifrån och ut, istället för utifrån och in. Vi kommunikatörer har en vana att kommunicera utifrån målgruppen och är därför ett stort tillskott i alla bolag.
Det är en ynnest att jobba som konsult i olika bolag, man får en vana att ha olika perspektiv. Det är otroligt nyttigt i styrelserummet.
Fler och fler från finansvärlden kommer till oss och vill ha vårt utifrånperspektiv i bolagets strategiska arbete.
Själv sitter jag i flera styrelser förutom mina egna bolag. Den ideella föreningen 1,6 miljonerklubben, samt två noterade bolag Tourn International och Peptonic Medical.
20. Varför är Effektiva Media med i Sveriges Marknadsförbund?
Sveriges Marknadsförbund har alltid varit en viktig organisation, det är en självklarhet att vara med.