17 juni 2017

20 Frågor till: Malin Otterström Heljeberg som slår hål på myten om utomhus som gammelmedia

Namn: Malin Otterström Heljeberg
Befattning: Pr- och kommunikationschef på JC Decaux
Ålder: 33 år
Bor: Ålsten i Bromma
Familj: Man, två barn och två bonusbarn
1. Malin, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?
Mitt liv består mest av jobb och familj just nu, man hinner inte mycket mer. Jag älskar mitt jobb och vill leverera så mycket jag kan där, utan att missa något på hemmaplan. Och det är en utmaning! Som person är jag målfokuserad, passionerad och livsglad, jag har alltid har för många projekt igång samtidigt. Exempelvis skaffade jag en häst, när jag hade en ettåring och en två månaders bebis på hemmaplan, samtidigt som jag startade min egna kommunikationsbyrå och renoverade huset. Typiskt mig- hästen fick stryka på foten och huset fick vara halvfärdigt ett tag.Malin _glad
2. Du är pr- och kommunikationschef på JC Decaux; vad är roligast i det uppdraget?
Att få visa upp alla möjligheter som finns med utomhusreklam och inspirera andra till att göra ännu bättre utomhusreklam. Slå hål på myter om utomhusreklam som ett ”gammelmedia”. Affischen må vara en mycket gammal uppfinning men den är starkare och mer populär nu än den har varit på väldigt länge. Försök att Adblocka en utomhuskampanj!
3. Vad är det som driver dig i ditt arbete?
En stark vilja att JCDecaux ständigt ska vara top of mind för utomhusreklam och att påminna om vår starka mediekanal non stop hela året om, på olika sätt. Eftersom våra kunder själva jobbar med kommunikation och reklam så är kraven på det vi levererar i form av events och seminarier, inspiration, reklam eller webbverktyg väldigt höga, så målen måste alltid vara högt satta. Och utvärdera, efter varje insats.
4. Hur skulle du beskriva JC Decaux som företag och arbetsgivare?
JCDecaux är en snabb och platt organisation. Visar du att du vill mycket och levererar, finns också möjligheter att avancera eller byta tjänst inom företaget. Många på JCDecaux blir kvar länge, just för att de har fått mycket möjligheter att utvecklas.
5. Vilka utmaningar står JC Decaux inför?
Vår bransch är snabb och det gäller att hela tiden vara på tårna, både vad gäller de senaste trenderna, att lyssna av kundernas önskemål, utveckla våra produkter etc.
6. Vad vill du har uppnått i ditt arbete innan du går vidare?
Eftersom jag brinner för JCDecaux och är mitt uppe i många, många projekt på bolaget har jag inte reflekterat över vad nästa steg blir. Jag älskar våra produkter och familjebolaget JCDecaux med vår starka historia och geniala affärsidé.
7. Hur håller du dig à jour med utvecklingen? Hur hämtar du ny kunskap?
Allt avgörs av vilken typ av kunskap JCDecaux (och därmed jag) behöver just för tillfället. Det gäller att sovra och utnyttja tiden väl. Behöver vi kommunicera möjligheter med exempelvis digital utomhusreklam som vi lanserade förra året, tog jag fram egen data med hjälp av Sifo. Vi tog också in vår egna inhouse-konsult från JCDecaux Dynamic med säte i London som utbildade internt om alla möjligheter med digital utomhusreklam. Kurser, läsa branschpress, kolla vad andra gör, gärna utanför Sveriges gränser och samarbeta med riktigt duktiga personer. Jag har förmånen att få jobba tillsammans med fantastiskt duktiga byråer emellanåt och det är nog min främsta kunskapskälla.
8. En talang som du har?
Att blunda och se hela flöden och händelser i 3D, jag gör det alltid inför events och seminarier som vi anordnar. Sätter mig för mig själv, blundar och visualiserar allting in i minsta detalj, utifrån olika människors behov. Allt måste vara totalt genomtänkt, annars kan jag inte sova.
9. Något som du skulle vilja bli bättre på?
Administration är jag inte vassast i stan på, jag är mer en kreativ strateg och tycker det är ganska trist och tidsödande med det administrativa.
10. Vad brinner du för i livet?
Att uppleva världen tillsammans med min familj, resa mycket, öppna bästa flaskan med vin och spara inte på någonting till imorgon (möjligtvis lite pensionspengar men inte mer än så). Spännande möten med nya människor. I vardagen på hemmaplan älskar jag hästar, trädgård och lyxiga restauranger.
11. Vad skulle du vilja ändra på?
Jag önskar mig mer balans och tid för reflektion. Jag tycker att livet går fasligt fort just nu.
 
Malin_o_Paris
12. Hur ser en typisk arbetsvecka ut för dig?
Mina arbetsveckor är sällan typiska, de skiftar beroende på uppdragen jag har på mitt bord just för tillfället.
13. Hur kopplar du av?
Jag lägger bort telefonen och är i nuet med min familj, rotar runt i trädgården eller sitter på en hästrygg ute i naturen i full galopp.
14. Om du får drömma fritt; vart skulle du helst åka och göra där?
Bo på ranch i Colorado och rida i klippiga bergen, vilken upplevelse!
15. Har du något motto/levnadsregel?
Spara inte till imorgon, det du kan göra idag!
16. Du har två barn och två bonusbarn. Vilka råd skulle du vilja ge dem?
Oj det är mycket jag vill för dem i livet. Men om jag ska välja ett råd så är det att leva passionerat, i alla delar av livet. Hitta det du brinner för och ge helt och fullt av dig själv. Och en sak till, var inte rädd för att vara snäll mot andra människor. Att vara snäll är INTE samma sak som att vara mesig.
17. Har du själv några förebilder?
Jag har flera, igen nämnd igen glömd. Generellt kan jag säga att framgångsrika kvinnor som stöttar och hjälper andra kvinnor har en speciell plats i mitt hjärta. Det är styrka!  Kvinnor som stjälper andra kvinnor för att själva komma framåt, de har jag ingen respekt för.
18. Behövs marknadsförare i styrelserummet och sitter du själv i någon styrelse?
Generellt skulle jag svara ja, beroende på vad du menar med marknadsförare. En individ med gedigen kommunikationskunskap behövs utan tvekan, någon som kan styra skeppet i riktning mot målgrupperna/kunderna, på rätt plats i rätt tid via rätt kanaler. Själv sitter jag dock inte i någon styrelse.
19. Varför är JC Decaux med i Sveriges Marknadsförbund?
För att hålla oss à jour, bredda vårt nätverk och ge andra medlemmar möjlighet att få bekanta sig mer med oss.
20. Jag vet att du kommer att vara i Almedalen i år och jag har hört något om några speciella cyklar som kommer att finnas tillgängliga. Berätta mer!
JCDecaux är med som huvudsponsor på årets upplaga av DJ Battle och vi har en egen happening på scen innan politikerna går på.
Vi ger Almedalsbesökare chansen att vinna vip-biljetter till Almedalens hetaste event genom en tävling i Dagens Medias tält som går under namnet ”Bike for the battle”. Vi tävlar ut ett 20-tal vip-biljetter tisdagen de 4 juli. Vad man ska göra är att köra ett cykelrace på motionscykel mot en slumpmässigt utvald motståndare, den som har kört upp i ett förutbestämt varvtal och därmed startar igång ett alarm kopplat till cykeln, vinner biljetterna. Det blir tempofyllt och härligt!