16 februari 2019

20 Frågor till Leif Sjöblom, som tror det finns en lösning på det mesta

Namn: Leif SjöblomLeif Sjöblom m mugg
Ålder: 53 år
Yrke: Landschef OOH Finland för Löfbergs
Bor: Villa i Enebyberg
Familj: Fru och två döttrar
1. Berätta Leif vem är du som person privat och professionellt
Privat: Gift, fru o två döttrar. Älskar att spela musik, mat & dryck, vänner samt resor.
Professionellt; Driven, nyfiken och positiv – vill vara med och förändra och skapa nytt – gillar då det händer nya grejer – ett rörligt jobb där jag träffar massor med fantastiska människor!
2. Vad ville du bli som liten?
Jag ville bli rockstjärna, det vill jag fortfarande. Mitt stora intresse har alltid varit musik, och jag spelar fortfarande trummor i band – men nu är vi ett gäng 50-åriga grabbar som spelar, så man måste väl vara realist – det blir inte så – men spela får vi fortfarande.
3.  Hur länge har du arbetat för Löfbergs och vad har hittills varit svårast på den resan?
Jag har arbetat på Löfbergs i nästan 8 år. Mest utmanande har varit att vara med och förändra ett 113-årigt företag med tyngdpunkt som klassiskt produktionsföretag till ett dynamiskt kund- och marknadsorienterat företag som är samtida och som driver innovationer i vår bransch. För oss, med roten i den värmländska myllan, är det också en stor utmaning att gå från att vara ett svenskt företag till att bli en internationell aktör – och förstå det fullt ut, och agera därefter.
4.  Berätta om ditt uppdrag nu på Löfbergs
Jag har två ansvarsområden idag:
Jag ansvarar för Löfbergs OOH verksamhet i Finland där vi har en fantastisk tillväxt och mycket roligt sker, vi bygger varumärket och kännedomen för Löfbergs.
Vidare har jag ett affärsutvecklingsansvar inom Löfbergs OOH verksamhet (Out of home – kafeér, restauranger, hotell – eller ”konsumtion utanför hemmet”) internationellt, där vi just nu arbetar mycket med den serverade kalla kaffeportionen, eller – Löfbergs Cold Servings – som vi kallar den. En stor andel av våra kunders framtida försäljning kommer att vara kalla kaffedrycker i olika former. Ett viktigt innovationsområde för oss.
5. Hur kom du in på kaffespåret?
Jag jobbade under 15 år inom Fazer-koncernen. Mer än 10 år av dessa var jag kund hos Löfbergs – så både kaffe och Löfbergs fanns väldigt nära. Efter Fazer började jag arbeta hos Löfbergs. Innan jag började på Löfbergs tänkte jag: ”Löfbergs känns som ett bra företag” – och fick det bekräftat sedan jag börjat – och det har det varit i nästan 8 år nu.
Jag trodde att jag hade koll på det mesta inom kaffe, innan jag började på Löfbergs, men ack vad lite jag visste – det finns så mycket att lära sig om denna dryck.
6.  Hur bygger du varumärket Löfbergs?
Grunden i varumärkesbygget och allt vi gör, som ju pågår kontinuerligt, är våra kärnvärden; ansvar, engagemang, långsiktighet, professionalism samt entreprenörskap, dessa har jag alltid med mig. Varumärket är ju allt vi gör och hur vi gör saker – vi är alla en del av varumärket.
Konkret i Finland som exempel, handlar det om synlighet för varumärket hos OOH kunder med rätt budskap, närvaro live i relevanta events –såsom musikfestivaler och idrott, främst ishockey, samt hög närvaro och engagemang i sociala medier. Sist och viktigaste är hur vi alla som träffar kunder och potentiella kunder, agerar för att leverera en produkt/tjänst som gästen på restaurangen eller kaféet uppskattar så att de vill avnjuta den om och om igen, då bygger vi fler lojala Löfbergsälskare. Allt faller tillbaka på att det måste SMAKA gott, oberoende om du avnjuter en varm eller kall kaffe från Löfbergs.

I Rosteriet finns förstås också en kafferostnings-maskin. Bönorna visar stegen från orostade bönor till rostade i olika grader.
I Rosteriet finns förstås också en kafferostnings-maskin. Bönorna visar stegen från orostade bönor till rostade i olika grader.

Kaffebönor
7.  Finns det någon storytelling bakom företagsnamnet?
MASSOR! Löfbergs bär ju fortfarande samma namn som grundarna Anders, John och Josef Löfberg, som grundade företaget 1906. Vidare har vi idag två familjemedlemmar som är väldigt nära verksamheten, samt flera andra som är aktiva bl a via styrelser. Våra ägare är nära och närvarande – och med 113 år i bagaget finns det oerhört mycket ”story-telling” – vilket är extremt ÄKTA – det passar mig väldigt bra!
8. Vilka utmaningar står Löfbergs inför?
Att hela tiden vara samtida och förstå vår roll på den spelplan vi verkar. Vår omvärld och konsumtionsvanor förändras ständigt och konkurrensen är tuff. Därför måste vi också hela tiden utveckla och utvecklas. För oss är det också viktigt att hela tiden jobba med dialog, interaktion och långsiktiga relationer – lätt att säga, en utmaning att lyckas. Då vi gör det tillräckligt bra lyckas vi!
9.  Skulle du kunna tänka dig att arbeta med något annat varumärke?
Hela mitt yrkesliv har jag arbetat i familjeföretag, viket passar mig. Vidare har jag haft glädjen att arbeta i två familjeföretag med en registrerad färg (ganska unikt tror jag), Fazers BLÅ och Löfbergs LILA. Jag vill jobba i företag med en genuin historia samt en själ – så svaret blir – ja det kan jag, men varumärket måste ha historia, själ och vilja att gå framåt, utmana. Vill du ha ett varumärke: -… njaa vill inte. Jag kan säga såhär… det finns ett exempel på ett varumärke, som jag tycker, är oerhört underutnyttjat och det är O’Boy.
10.   Vad är det som driver dig? Och vad är roligast i din nuvarande roll?
Först och främst har jag ett genuint intresse för vad, hur, när, varför vi konsumerar mat & dryck, samt hur vi hela tiden förändrar våra konsumtionsvanor – detta är ett oerhört intressant område. Att sedan som en följd av, förhoppningsvis, kloka analyser och slutsatser få vara med och ta fram produkter, koncept och lösningar som gör att vi växer och utvecklas är oerhört belönande. Vår bransch består också av fantastiska människor – så alla möten med människor ger mig mycket energi att driva det vi gör framåt.
Att få vara med och driva utveckling, bygga nytt, internationellt – samt att få träffa alla dessa intres-santa människor. Det är oerhört belönande då man tittar i backspegeln och ser att vi går framåt.
11. I vilka länder finns Löfbergs och hur arbetar du med den internationella marknadsföringen?
Vi finns idag i nio länder med egen organisation samt export därutöver. Vi arbetar alltid lokalt, nära marknaden med den lokala marknadsföringen, men med en gemensam bas för varumärket Löfbergs som börjar med våra värderingar. Beroende på var vi befinner oss i livscykel, utveckling och konkurrens på en specifik marknad, kan den kommunikativa ”payoffen” vara olika från land till land, men vi har alla samma fundament. Genom ett nära samarbete mellan länderna lär vi av varandra, och
därmed också stöttar och diskuterar, debatterar möjliga vägval.
12. Vilken av era produkter säljer bäst?
Den enskilt största produkten är Löfbergs klassiska mellanrost – en legend får jag väl säga, men dess betydelse blir mindre och mindre då vi utvecklar nya produkter och lösningar. Ett exempel på ett område som växer kraftigt är de kalla kaffelösningarna bl. a Löfbergs ICE och Cold Brew – dessa kommer att ha en betydande andel inom något år.
I Löfbergs Rosteri och Kaffebar, kan man  exempelvis smaka Löfbergs Cold Brew.  Varför inte med lakritssmak?
I Löfbergs Rosteri och Kaffebar, kan man exempelvis smaka Löfbergs Cold Brew.
Varför inte med lakritssmak?

13.  Kommer ni även att expandera utbudet?
Det måste vi göra för att vara samtida. Under mina år har vi, förutom att utveckla befintligt sortiment, bl a lanserat kalla kaffedrycker – Löfbergs ICE och Cold Brew, öppnat Löfbergs flagship-kaféer i Stockholm och Karlstad, lanserat Löfbergs Cold Servings för OOH marknaden, uppfunnit världens första bärbara analysapparat för att mäta malningsgrad hos kaffe mm.
Jag menar att vi är innovativa och driver utveckling, ett måste för att överleva – och jag får bidraga till detta.
14.  Hur ser en ”vanlig” arbetsdag ut?
Den ena är aldrig den andra lik, då jag reser 120–150 dagar per år så blir det mycket rörligt. Mitt kon-tor finns där det finns en plats att sitta och arbeta, samt uppkoppling. Det är många möten med människor och intressanta platser, det bästa som finns. (en lång turné…)15.  Hur får du livspusslet att gå ihop med ett så krävande jobb med många resdagar?
Det är en livsstil, jag har en förstående familj, som vant sig med att jag har ett rörligt arbete, utan de-ras stöd och förståelse skulle det såklart inte funka. Omvänt, tror jag inte att jag skulle kunna ha ett jobb utan att resa i jobbet.
16. Har du något motto eller levnadsregel som gör att du mår bra i ditt liv?
”The answer is Yes – what’s the question” – jag tror att det finns en lösning på det mesta, som grundinställning – positivitet hjälper alltid!
17.  Hur håller du dig à jour med utvecklingen? Hur hämtar du ny kunskap?
Enkelt – jag är genuint och nördigt nyfiken på allt som sker runtomkring oss och som påverkar det vi gör på Löfbergs, analogt och digitalt. ”Man blir inte nyfiken bara för att man säger att man är nyfiken” – antingen har du det i dig eller inte 24/7, jag stänger aldrig av den delen!
18. Idag är det många företag som engagerar sig i olika välgörenhetsprojekt. Gör ditt företag det också?
Löfbergs har arbetat med hållbarhet där ”välgörenhet” ingår sedan 1906. I botten finns en vilja att ge tillbaka av det vi ”fått” – detta görs på många håll och i flera nivåer, lokalt i ex Värmland, nationellt i Sverige och internationellt med fokus i kaffeodlarland. Kring detta finns såklart också intressanta och ibland gripande historier att berätta – detta är en del av vårt DNA, som började hos våra ägare och är en av våra grundvärderingar på Löfbergs.
19.   Sitter du  i någon styrelse idag? 
Jag sitter i två styrelser, Grays Bakery AB som gör fantastiska bakverk för OOH sektorn samt PM & Vänner Invest AB, som driver PM & Vänner Restaurang samt Hotell i Växjö. PM är ett av Sveriges mest prisbelönta restaurang & hotellföretag, även internationellt.
20.  Varför är Löfbergs medlemmar i Sveriges Marknadsförbund?
Därför att vi menar att det är viktigt att vara en del av det som sker i ”branschen” samt att nätverka och vara delaktiga i det som sker inom området! Genom aktiv dialog och stor nyfikenhet utvecklas vi. Vi delar såklart gärna med oss av våra erfarenheter till andra också.