24 augusti 2017

20 frågor till Kerstin Neld som lobbar för tidskrifterna

 
Namn:  Kerstin Neld
Ålder: 54
Yrke: VD för Sveriges Tidskrifter
Bor: Danderyd norr om Stockholm
Familj: Axel 24 år, Anna 19 år. Särbo med Ove Joanson 69 år. Hans familj är en bonus i vårt förhållande. 

Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter.  Foto: Sveriges Tidskrifter
Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter. Foto: Sveriges Tidskrifter

1.Kerstin, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?
Snäll och social, tankspridd och trevlig, verbal och viljestark.
2.Du är vd för Sveriges Tidskrifter; vad är roligast i det uppdraget?
Att jobba med media är beroendeframkallande. Genom att vara vd i en branschorganisation lever man så helt i sin samtid och träffar otroligt många begåvade och inspirerande människor. Man lär sig lite om mycket i kontakten med alla medlemstitlar och de områden som de bevakar. Just medlemskontakten är det roligaste i jobbet tycker jag. Jag jobbade i branschen i nästan 20 år  (trainee och olika marknadsbefattningar på Bonnier, sedan vd för hollandsägda TTG )  innan jag tackade ja till det här jobbet. Som vd i branschorganisationen kan jag fortsätta att hålla kontakt med mitt nätverk från den här tiden. Samtidigt har jag lärt känna den viktiga organisationspressen, samt utvecklats inom nya områden såsom t ex lobbying.
3.Vilka utmaningar står Sveriges Tidskrifter inför?
Vi måste hela tiden vara relevanta för alla våra medlemmar, stora som små. Våra medlemmar skulle inte betala för medlemskapet om vi inte levererade medlemsnytta som överstiger kostnaden för medlemskapet. Vad medlemsnytta innebär är lite olika för en stor koncern och en liten nischad tidning. Utmaningen är att se alla olika behov som medlemmarna har och med relativt små resurser kunna möta dessa.
4.Vad är det som driver dig i ditt arbete?
Jag önskar att det i högre grad vore jag självJ Men jag är en typisk ”duktig flicka” som gärna presterar för andra. När min styrelse (som består av medlemmar) är nöjd känner jag mig lycklig. Om man är i medelåldern behöver man också utmana sig själv för att fortsätta utvecklas. Mitt jobb ger bra tillfällen till det och jag försöker bli ännu bättre på att använda mig av möjligheterna    – att  tala inför stor publik, att träffa inflytelserika politiker och kunna få dem att lyssna.  Det driver mig.
5.Vad vill du ha uppnått i ditt arbete innan du går vidare?
En bransch med bättre självförtroende och framtidstro.
6.Hur håller du dig à jour med utvecklingen? Hur hämtar du ny kunskap?
Det är faktiskt den stressigaste delen av mitt jobb. Jag läser branschmedier, pratar med branschfolk, vågar fråga när jag inte förstår, lyssnar på vissa branschpoddar. Men känner mig ändå ohjälpligt efter.
7.En talang som du har?
Jag kan vara ganska övertygande när jag sätter den sidan till.
8.Något som du skulle vilja bli bättre på?
Allt som har med teknik och händighet att göra
9.Vad brinner du för i livet?
Allas lika värde. Min familj
10.Vad skulle du vilja ändra på?
Just nu: Eus sjätte momsdirektiv: Det är galet att det inte är samma moms på en papperstidning och en digital motsvarighet. Långsiktigt: Få bort hot och hat på nätet i allmänhet och mot journalister i synnerhet.
11.Hur ser en typisk arbetsvecka ut för dig?
Det som är signifikant med mina arbetsveckor är att de nästan aldrig är ”typiska” Jag har ett fantastiskt varierande arbete, som inkluderar allt från lobbying i Bryssel till att sitta i juryarbete för att utse årets tidskriftsbutik (bägge ingick i förra veckans agenda). En del tid varje vecka går också till medlemskontakt och att svara på medlemmarnas frågor. Även det upplever jag som varierande eftersom medlemmarna är så olika(och därmed frågorna)
12.Hur kopplar du av?
Gärna i Stavsnäs på min särbos fina ställe. Eller i min familjs stuga i södra Lappland.
Jag är periodare när det gäller träning. När jag har för mycket att göra så är träning det enda som verkligen hjälper för att hantera stressen.
13.Om du får drömma fritt; vart skulle du helst åka och göra där?
Jag drömmer om att ta med min stora familj till Afrika på safari. Att vi alla skulle få uppleva Afrika och de vilda djuren medan det är genuint och inte alltför exploaterat
14.Har du något motto/levnadsregel?
Jag säger som Bamse. ”Är Du väldigt stark så måste Du vara väldigt snäll”
15.Om du var barn idag och skulle ge ett råd till dig själv vad skulle det vara?
Det får bli två råd.
Oroa dig inte –  det blir bra!
Rör på dig mer och skaffa goda träningsvanor.
16.Har du några förebilder?
Får jag skriva mina föräldrar, eller redigerar ni bort det J?
Jag har haft världens bästa uppväxt. Kärlek och disciplin. Engagerade föräldrar som alltid trott på mig. De är inte bara världens bästa föräldrar, de är världens bästa mormor och morfar också.
17.Sitter du i någon styrelse?
Ja i flera, i egenskap av bransch-företrädare: EMMA (European magazine media association), IRM, NIX, TS och Utgivarna
18.Behövs marknadsförare i styrelserummet?
Marknadsstrategisk kunskap är avgörande för ett företags framgång. Självklart behövs
den kompetensen i en styrelse.
19.Varför är Sveriges Tidskrifter med i Sveriges Marknadsförbund?
På universitetet läste jag ekonomlinjen med inriktning på marknadsföring. Och jag inledde min karriär på marknadssidan, så marknadsfrågorna har alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag tycker att ni har ett bra och inspirerande program för era medlemmar.
20.Senast vi sågs var i Almedalen. Tror du att Almedalen kommer att förbli Sveriges största politiska mötesplats eller kommer Järvafälten att ersätta Almedalen framöver? 
Almedalen kommer att fortsätta vara den största mötesplatsen – därmed inte sagt att den kommer att fortsätta vara den viktigaste. Jag tycker att Almedalen är ett helt fantastiskt arrangemang. Allt är så öppet och många olika typer av frågor ryms på agendan. Jag blir trött på alla ”tyckare” som avfärdar Almedalen som rosévins-party och slöseri med skattepengar, utan att ens ha varit där. Men fler ”vanliga” väljare borde delta i Almedalsveckan- Här kan man verkligen föra dialog både med politiker, opinionsbildare och media. Det är dock svårt för många att ta sig till Visby – resorna är dyra och det är svårt att hitta boende.  Detta är Almedalens begränsning, Kanske kommer Järva initiativet och andra liknande lokala initiativ på sikt att involvera fler medborgare som är allmänt intresserade men inte lobbyister, politiker eller mediamänniskor. Dessa arrangemang kan då komma att bli allt viktigare. Främst för våra politiker.