15 februari 2017

20 Frågor till Florence Cardell, marknads- och försäljningschef på Yasuragi

Namn: Florence Cardell
Ålder: 37 år
Bor: Essingen i Stockholm
Familj: Ja

Florence Cardell tar emot vi infarten till Yasuragi.
Florence Cardell tar emot vi infarten till Yasuragi.

  1. Florence, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?

En glad, omtänksam småländska som är envis, målfokuserad och smått otålig.

  1. Du är marknads- och försäljningschef på Yasuragi; vad är roligast i det uppdraget?

Variationen. Uppdraget är brett och innebär många olika uppgifter. Det gör det omväxlande och att jag utmanas, utvecklas och inspireras varje vecka. Att ha äran att få jobba med ett sådant starkt varumärke och ett så kompetent team är fantastiskt kul.

  1. Vilka målgrupper är det främst som kommer till Yasuragi?

Vi har flera målgrupper, då Yasuragi både har ett starkt privat- och mötessegment. Under utvalda perioder öppnar vi även upp för samtliga åldrar under ett specifikt familjekoncept, Yasuragi Kids. Personligen ser jag att behovet av Yasuragi och vårt kundlöfte aldrig varit så eftertraktat som det är idag med anledning av den påverkan samhällets som brus utsätter oss för.

  1. Vilka utmaningar står Yasuragi inför?

Vi har 20 årsjubileum 2017, vilket kommer bli fantastiskt roligt att få fira. I samband med det kommer vi fortsätta utveckla Yasuragi så att vi kan inta positionen som den ledande spa- och mötesanläggningen i Europa utifrån grundkonceptet ”varmt vatten och tystnad” med den japanska kopplingen i design, mat och japanskt bad.

  1. Vad gör dig till en duktig ledare?

Det ska du nog be mina kollegor svara på. Utifrån den återkoppling jag får tror jag att jag vuxit mycket både professionellt och personligt, genom att jag har hittat en god balans själv. Jag har god självinsikt och vi jobbar mycket med självledarskapet på vår arbetsplats. För att kunna leda andra behöver du själv ha en god, stabil grund att stå på.

  1. Vad är det som driver dig i ditt arbete?

Jag är ingen förvaltare utan gillar att få påverka och utveckla. Jag är tacksam över att få jobba med två av mina stora intressen, spa och möten. Andra drivkrafter är att få utvecklas, utmanas och inspireras. Och så är det viktigt med arbetsglädje och ett gott lagarbete.

  1. Vad vill du ha uppnått i ditt arbete innan du går vidare?

Vi har under mina tre första år jobbat koncentrerat för ett långsiktigt mål och när det uppfylldes i december 2015 blev det först lite tomt, då jag haft det som vägledning dagligen. Men organisationen och samhället utvecklas konstant, så det finns många kreativa och unika idéer kvar utveckla och lansera. Tillsammans med mina kollegor arbetar vi nu vidare mot vårt långsiktiga mål att bli Europas ledande spa- och mötesanläggning.

  1. Hur håller du dig à jour med utvecklingen? Hur hämtar du ny kunskap?

Jag läser mycket. Linkedin är ett bra och lätt tillgängligt forum för nya inspel och inspiration. Jag deltar även på olika seminiarer och utbildningar för att hålla mig à jour, men konsulterar även mitt nätverk i olika frågor.

  1. En talang som du har?

Att paketera saker så det blir köpbart!
Privat skulle nog många säga att jag textar vackert.

  1. Något som du skulle vilja bli bättre på?

Personligen tror jag mycket på att fortsätta utveckla mina styrkor, snarare än att fokuserat på att bli bra på allt. I samband med att styrkorna blir ännu starkare så tror jag att man automatiskt även förbättrar sina svagheter.

  1. Vad skulle du vilja ändra på?

Mycket som är orättvist och galet i samhället som jag naturligtvis skulle vilja ändra på, men upplever ofta att det är svårt som individ kunna påverka det stora. Därför väljer jag att fokusera på det som jag som person kan påverka. Något som jag brinner för är att jobba för en hållbar vardag.

  1. Hur ser en typisk arbetsvecka ut för dig?

Mitt uppdrag är så varierat att det egentligen inte finns någon typisk arbetsvecka. Året går mycket i perioder, och kräver alltid en god framförhållning. Mycket påverkas också av vilka projekt och människor jag möter. Men oftast är jag på hemmaplan i en fantastisk arbetsmiljö. Det uppskattar jag mycket. I tidigare jobb reste jag en hel del, vilket tärde.

  1. Hur kopplar du av; blir det mest SPA vistelser?

Har ingen konkret livshobby, som jag kopplar av med, utan gillar att göra lite av mycket.
Jag har alltid haft ett högt tempo och jobbat mycket, vilket jag gillar. Men genom åren har jag fått ett ökat intresse på välbefinnande, hälsa och balans och insett att jag måste finna rum för återhämtning för att må bra. Numera ser jag det som ett strategiskt verktyg i vardagen att ta hand om mig själv kontinuerligt, snarare än att belöna mig när jag gjort något bra.
Det gör jag gärna i spamiljön. Vatten och natur är element som får mig lugn och dessa är ofta återkommande inslag på spa. Jag åker därför gärna på spa och har varit på många i både Sverige och andra länder. Jag har även sett över mitt beteende när det gäller att alltid vara tillgänglig. Idag kan jag med gott samvete lägga bort mobilen en hel dag, utan att känna att jag missar något. Istället vinner jag på att uppleva och njuta av det jag ser och känner.

  1. Har du något reseminne som sticker ut?

Eftersom resor är ett personligt intresse finns det så klart många minnen. Ett som är relativt nytt och kanske lite ovanligt,  som resminne, är från i november i fjol då Stockholm lamslogs av snökaos. I samband med detta erbjöd jag två av våra gäster skjuts in till city, eftersom bussarna inte gick, på grund av vädret. Men ingen av oss tre hade räknat med att vi skulle få tillbringa 8 timmar tillsammans i en bil, på en sträcka som normalt tar 30 min. Men vi hade ett fantastiskt samtal, om allt möjligt. Det visade sig att paret kom ifrån mina hemtrakter i Småland och att vi hade en gemensam kärlek till vår sommarö, Öland. Dessutom delade vi intresset för resor. Det blev en resa och ett långt samtal som jag alltid kommer att minnas.
Som kontrast till det minnet står inspirationsresan till Japan, i november 2014, som bjöd på många fina resminnen. För att uppleva så mycket som möjligt bodde vi på nya hotell varje natt under två veckors tid. Dygnet på Ryokan Saryo Soen i Sendai var helt underbart, medan måltiden med sjöborre minns jag med skräckblandad förtjusning. Levande råvaror är inte min grej!Florence_o_kimono.beskuren

  1. Om du får drömma fritt; vart skulle du helst åka och göra där?

Det finns många resor och destinationer som jag har kvar på min bucket list. Älskar sol och bad, så naturligtvis är det mycket inslag av det på flera av dem. Har även en dröm att få simma med delfiner. Men likväl som världen i stort lockar, känner jag att jag vill uppleva mer av den svenska naturen. I somras dagsvandrade jag i svenska fjällen, något som verkligen gav mersmak och något jag vill göra mer av.

  1. Har du något motto/levnadsregel?

”Live like there is no tomorrow, laugh every chance you get, love everyone you meet, learn from your mistakes”
Vad skulle du dig själv för råd, om du var barn idag? Och vad är ditt råd till dig själv som vuxen?
Till barnet skulle jag säga: var inte så hård mot dig själv. Jag har genom åren varit min främsta kritiker.
Till mitt vuxna jag säger jag: Ta hand om dig – mår jag bra, gör jag också bra ifrån mig. Balansen är viktigt för att främja hållbarhet.

  1. Har du några förebilder?

Jag har haft förmånen att inspireras av många fina förebilder genom åren. I yrkeslivet är det främst två ledare som inspirerat och fått mig att utvecklas mycket som person och ledare – Gabrielle Regenthal-Erlandsson och Anna Spjuth. Inte bara att de båda symboliserat gott ledarskap, de både besitter en stor kunskap inom sitt yrke och har ett gediget människointresse.
19. Behövs marknadsförare i styrelserummet och sitter du själv i någon styrelse?
Ja de behövs verkligen, jag tror starkt på att förena marknad och försäljning då jag kan se oerhörda synergier när dessa två ben allierar sig med varandra. Det är det jag skulle kalla framtida Tillväxtchefen.
Själv sitter jag dock inte i någon styrelse för tillfället, men har tidigare suttit i styrelsen för svenska MPI (Meeeting Professional International –Sweden )

  1. Varför är Yasuragi med i Sveriges Marknadsförbund?

För både kunskap och nätverk. Bra forum för båda delarna.