15 februari 2018

20 FRÅGOR till Catarina Falkenhav – som ser hur teknik gör kultur tillgänglig för fler

Namn: Catarina FalkenhavIMG_7791
Ålder: 48 år
Yrke: Kommunikationschef på Kungliga Operan
Bostad: Lägenhet på Kungsholmen
Familj: Magnus och 3 barn, 6 år, 8 år och 13 år och en bonusson 24 år.
1. Catarina, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?
Jag är en glad, smart bestämd person som har behov av logik och sammanhang men som tyvärr riskerar att bli lite uttråkad av rutiner och scheman.
2. Du är kommunikationschef på Kungliga Operan. Vad är roligast i det uppdraget?
Det är ett underbart uppdrag, ett hus som sjuder av kreativitet. Bortsett från det innehåll vi får jobba med varje dag, som är helt unikt, är kulturen och arbetsmiljön och mina kollegor det bästa med mitt jobb. Rollen som jag har innebär ett helhetsansvar för hela kundresan; kommunikation och försäljning. Det är både väldigt kommersiellt samtidigt som det är konstnärlighet på högsta nivån. Det passar mig.
3. Tidigare arbetade du på ABBA museet och nu på Kungliga Operan. Vad är gemensamt och vad skiljer verksamheterna åt?
Det finns några gemensamma punkter; båda verksamheterna har ett stort fokus på gästen och att ge gästen en oförglömlig upplevelse. I båda fallen har jag också förmånen att arbeta med grymt duktiga människor. Om man skulle leta någon skillnad mellan ABBA museet och Kungliga Operan så handlar det mest om tidsperspektiven. Det går ju väldigt bra för Operan, med sina flera hundra år på nacken. I förra veckan kom vår senaste publikundersökning som visar att antalet förstagångsbesökare till Operan ökar och andelen besökare under 40 år ökar med 8 procentenheter. Det tycker jag bevisar att Operan har en oerhörd förnyelsekraft.
4.Hur är er marknads- och kommunikations-avdelning uppbyggd?
Inom min avdelning ligger ansvaret för Kungliga Operans samtliga intäkter och därmed varumärket. Det betyder att all kommunikation, inklusive press och intern kommunikation, försäljning, möte med gästen på de publika ytorna, donation och sponsorer finns hos oss. Totalt är vi ca 16 personer. Nyligen gjorde vi om och inrättade ett antal nya tjänster för att förstärka analys, köpupplevelse och paketering av nya produkter och tjänster. Vi är helt dedikerade på att jobba med publikens engagemang och att utveckla deras upplevelse hos oss. Vi har också ett tydligt uppdrag att nå ut till fler människor i Sverige med vår scenkonst, och jag ansvarar för den digitala satsningen från Operan ut till publiken.
5. Vilka utmaningar står Kungliga Operan inför?
Utmaningarna framöver är otroligt spännande. Uppdraget från kulturdepartement är ju att nå en ännu större publik på olika sätt. Den digitala tekniken är ett hjälpmedel naturligtvis. Flera operahus runtom i Europa och i USA har jobbat med detta sedan ett par år tillbaka. Att vi kan digitalisera vår scenkonst, det är uppenbart, det har vi gjort sedan  2008 då vi började sända live från huset ut i Sveriges biografer. Här finns en trogen grupp människor ute i landet som kanske inte kan komma till Stockholm av olika skäl men som ändå kan njuta av Operans utbud på bästa parkett.
Men bara för att man kan digitalisera betyder inte att man måste. Ibland verkar det som att teknikmöjligheter överordnas det mänskliga behovet. Man måste alltid ställa sig frågan för vem gör vi det och vilken mening fyller vi? Under hösten har vi på Operan inrättat ett Audience Lab med representation från alla avdelningar, Hovkapellet, Baletten, Operan, Unga på Operan, Juridik och Teknik och naturligtvis Kommunikation. Labbet har fått testa olika metoder för innovation tillsammans med olika publikgrupper. Vi har provat på hur vi effektivast tar fram nya produkter och hur vi gör dem relevanta och intressanta, tillsammans med vår publik. Mycket spännande.
I botten vad gäller digitala satsningen ligger dessvärre en annan utmaning och det är rättighetsfrågan som inte är löst. Vi är långt efter både film och musikindustrin. Men vi jobbar mot en lösning.
6. Vad är det som driver dig i ditt arbete?
Mest att ha kul. Då får jag energi och kan lösa det mesta. Ångest kan också vara en drivkraft, inte lika behagligt dock. Men inspirerande för mig just nu är Birgit Nilsson, som fyller 100 år i år och som vi firar ordentligt här på Operan. Hon var en person från den ganska enkla skånska myllan som blev världsstjärna. Tala om drivkraft. Och sen hade hon ju ett underbart sinne för humor. Väldigt inspirerande.
7. Vad vill du ha uppnått i ditt arbete innan du går vidare?
Jag vill inte gå vidare. Ha, ha, men som svar på frågan vill jag gärna se att Kungliga Operan is the new black för nya publikgrupper. Att få kultur är allas rättighet och det kan vi möjliggöra tack vare tekniken. Det är fantastiskt och det genombrottet vill jag vara med om. I dagarna till exempel färdigställer vi vårt första dansverk inspelat med Virtual Reality.
Vi har filmat Sharon Eyals Half Life med en teknik så att du som publik kan sitta mitt bland dansarna och vara bara några centimeter ifrån dem. Upplevelsen av konsten blir då helt gränslös och på ett helt nytt sätt. Vi lanserar det för allmänheten i samband med Kulturnatten den 21 april. Då kan man komma hit och testa Operans första VR produktion.
8. Hur inhämtar du ny kunskap för att ständigt vara påläst?
Jamen det pågår ju hela tiden. Just nu är jag deltidsstudent på en masterutbildning på Hyper Island. Jag läser Digital Management och har min sista stora inlämning om några veckor. Vad jag skriver om? Hur kan Kungliga Operan nå fler och ny publik med hjälp av ny teknik. Såklart.
9.  En talang som du har?
Jag kan mycket lätt stå på huvudet i yogan.
10. Något som du skulle vilja bli bättre på?
Min hållning.
11. Vad brinner du för i livet?
Att eliminera dumhet och ignorans med forskning och undersökningar. I mikroperspektivet brinner jag för något så enkelt och något så svårt som att vara en bra mamma.
12. Vad skulle du vilja ändra på?
Det var en stor fråga och jag tolkar den stort. Att vi människor verkligen tar vara på teknikens möjligheter och gör något fantastiskt för mänskligheten.
13. Du blev Årets Marknadschef för några år sedan. Har den utmärkelsen betytt något för dig i din profession?
Att bli Årets Marknadschef var både kul och hedrande. Här satt en bunt jättekloka människor i juryn och hade kikat på vad vi bakom scenen hade gjort och hur vi hade gjort det. Det känns viktigt att belysa det då och då. För mig personligen var det väldigt stimulerande.
14. Hur ser en typisk arbetsvecka ut för dig?
Den är en mix av att driva större strategiska frågor och lösa kreativa utmaningar. En hel del här och nu problemlösning. Ibland när jag planerar dåligt består veckan nedslående nog av för många möten.
15. Hur kopplar du av?
Jag lägger min smartphone i en byrålåda och stänger lådan. Sedan är det promenader. Musik. Busa med barnen. Gräva rabatter.
16. Om du får drömma fritt; vart skulle du helst åka och göra där?
Kyoto och lära mig japanska.
17. Har du något motto/levnadsregel?
Här är jag mycket inspirerade av min man. Lev i nuet och uppskatta nuet.
18. Om du var barn idag och skulle ge ett råd till dig själv vad skulle det vara?
Vara förvissad om att vi föds som otroligt kreativa varelser och att tack vare det kan alla utvecklas till den person du vill vara. Det finns inte så många måsten och borden, mer än att man ska vara snäll mot sina medmänniskor.
19. Behövs marknadsförare i styrelse-rummet?
I styrelserummen behövs det fler människor som förstår människors behov och drivkrafter och vilken mening saker och ting fyller. Man behöver inte vara marknadsförare för att förstå det. Hans Rosling var ett lysande exempel på det.
20. Varför är Kungliga Operan med i Sveriges Marknadsförbund?
För nätverket. Inspiration. För att stötta varandra och bidra till utvecklingen av kommunikation i Sverige.