16 december 2017

20 Frågor till Arvid Axland som vet hur man fångar känslan

Namn: Arvid Axland
Yrke: Kommunikationsstrateg och grundare av Pool
Ålder: 44
Bor: Stockholm, Kungsholmen
Familj: Två barn och en fru

Foto: PJ Lindqvist
Foto: PJ Lindqvist

1. Arvid, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?
Jag har ett motsägelsefullt personlighetsdrag att vara kolugn och rastlös samtidigt. Jag har väldigt lätt att intressera mig för nya saker, personer och utmaningar och vill gärna springa på nästa grej.
Däremot stressar jag nästan aldrig upp mig för något  och jag kan vara väldigt uthållig om det behövs. Jag var förr i tiden en av Sveriges bästa långdistanslöpare, där krävs det tålamod.
2. Du är kommunikationsstrateg och grundare av Pool; vad är roligast i det uppdraget?
Jobbet på Pool är precis det vi förutsatte oss när vi startade; att skapa vår egen drömarbetsplats. Det som gör det så roligt just nu är att vi får ta del av så många varierande utmaningar från kunder i olika branscher och att vi får möjlighet att göra skillnad på riktigt för varumärken, konsumenter och samhället i stort.
3. Vad gör dig till en duktig ledare?
Det jag ofta får feedback på är att jag är bra på att skapa en positiv och tillåtande  atmosfär, och att jag håller mig lugn och lösningsorienterad i snåriga situationer där jag kan hjälpa människor se nya möjligheter när det ser mörkt ut.
4.Vilka utmaningar står Pool inför?
Det finns ett oerhört intresse för vår hjärtefråga, att skapa meningsfulla upplevelser för sin omvärld. Alltifrån klassiska nöjes- och upplevelseaktörer till traditionella lågintresseprodukter och kommuner hör av sig. Det är häftigt!
Men för att lyckas hjälpa våra kunder att skapa bra helhetsupplevelser av sina varumärken, krävs att vi förankrar ett nytt mindset i hela organisationen, inte bara hos marknadsavdelningen. Det jobbar vi mer och mer med vilket kräver stort tålamod hos både oss och våra uppdragsgivare, och inte minst ägarna till företaget. ”Rom byggdes inte på en dag”.
Jag för nu många samtal med frustrerade marknadschefer som tycker att det går för långsamt i sina organisationer att bli kundfokuserade.
Jag försöker att inte bli för mycket terapeut i de diskussionerna utan mer handgripligen hitta genvägarna, argumenten och processerna för att invol-vera ledning och medarbetare. Det är en svår uppgift men det går. Det krävs också ifall vi ska göra avgörande nytta för våra uppdragsgivare och för att vi ska lyckas med Pools mission.
5. Vad är det som driver dig i ditt arbete? 
Jag behöver få feedback på att det jag missionerar också går hem och fungerar. Jag är väl som de flesta andra en bekräftelsetorsk. Just nu får jag mycket energi från publiken när jag är ute och föreläser och när jag kör workshops med kunderna. Det är en oslagbar direkt feedback. Att  se i ögonen hos deltagarna att idéer uppstår och polletter trillar ner  är en av de finaste gåvorna jag kan få.
Det är så klart även viktigt att det vi gör konkret ger stor effekt för våra kunder. Att vi vann 100-wattaren förra veckan med Electrolux och fick papper på att vi lyckats göra Sveriges bästa reklam 2017 var enormt peppande.
6. Vad vill du ha uppnått i ditt arbete innan du går vidare?
Jag går vidare varje dag. Att stå still mår jag inte bra av.
Det jag hela tiden vill åstadkomma är att få fler företag och människor att skapa meningsfulla  upplevelser för sin omvärld, så att vi får en bättre värld att leva i. Det är därför Pool finns och det är därför jag skrev boken Jakten på känslan, och det är därför jag är ute och föreläser varje vecka om ämnet.
7. Hur håller du dig à jour med utveck-lingen? Hur hämtar du ny kunskap?
Jag ordnar två gånger per månad ”Pools morgonsoffa”. Till den  bjuder jag in personer som jag anar har extra intressanta tankar. Det ger mig en väldigt bra bild av vad det är för frågeställningar och trender som bubblar. Att skriva bok, föreläsa och blogga om det jag håller på med tvingar mig också att ständigt vara på tårna med stora öron och ögon.
8. Hur ser en typisk arbetsvecka ut för dig?
Jag håller en föreläsning på konferensen ”Innovating Customer Experience – Nordic Summit” (Den titeln hittade jag på nu. Sno gärna om du är konferensarrangör).
Sedan ordnar jag en upplevelseworkshop för en ny kund i Pools lokaler. Jag uppdaterar en upplevel-seplattform för ett varumärke, har ett gäng bra möten med uppdragsgivare och kollegor, skriver ett par LinkedIn-artiklar.
Och så badar jag i Pools bollhav och arrangerar en morgonsoffa med människor jag inte träffat förut.
9. Hur kopplar du av?
Fysisk träning (allra helst längdskidåkning), körsång och golf. Och så sover jag gott.
10.  En talang som du har?
Tonsäker
11.  Något som du skulle vilja bli bättre på?
I år är mitt mål att bli tydligare
12. Vad brinner du för i livet?
Upplevelser
13. Vad skulle du vilja ändra på?
Klimatet
14. Om du får drömma fritt; vart skulle du helst åka och göra där?
En annan planet med liv och vänligt sinnade varelser, helst människor.
15. Har du något motto/levnadsregel?
Jag misslyckades precis med en livsregel att träna tre gånger varje vecka vad som än händer. Dålig livsregel eftersom man kan drabbas av Stepto-kocker i slutet av en vecka, som jag just gjorde. Så istället får jag rekommendera: ”Gå dit energin finns”.
Det är en utmärkt hjälp att välja rätt, i stort och smått. Prioritera situationer, idéer, personer och processer som alstrar positiv energi som du sen kan föra vidare till någon annan. Lägg minimalt med tid på sådant som dränerar energi.
16. Om du var barn idag och skulle ge ett råd till dig själv vad skulle det vara?
Våga mer och gör fler misstag
17. Har du några förebilder?
Just nu är alla på Pool är bättre än jag på det de gör. Det är grymt inspirerande. Jag skulle ha kunnat säga Richard Branson men jag gillar att få energi från människor jag känner i min närhet, snarare än kändisar som jag egentligen inte vet så mycket om.
18. Behövs marknadsförare i styrelserummet?  Och sitter du själv i någon styrelse?
Ja! Det är en fråga jag ofta missio-nerar om i mina föreläsningar. Skickliga marknadsförare är bra tränade i att ha koll på kunderna, företagets varumärke och de stora trender och strömningar som påverkar oss. Det vill säga det som ligger till grund för hela företagets existens framåt.
Själv är jag styrelseordförande i Pool
19. Varför är Pool med i  Sveriges Marknadsförbund?
Gillar sammanhanget och ansatsen att dela kompetens med varandra. Vi behöver stärka kompetens och självförtroendet hos marknadsförare för att svenskt näringsliv ska blomstra.
20. Till sist: din bok ”Jakten på känslan” var nominerad till Årets Marknadsföringsbok och du är filmad på svemarknad.se. Har du fått några kommentarer om det?
Vi är jätteglada för nomineringen men viktigare är all positiv feedback vi fått från läsarna. Det är faktiskt rörande att höra hur mycket boken betyder för så många. Nu har vi slut på böcker så när som på ett par kartonger. Det gick snabbare än väntat. Nu funderar jag hur vi ska nå ut med boken och dess budskap på en internationell marknad.