15 augusti 2018

Trender & Tendenser om employer branding, den effektivaste kreativiteten och mycket mer

Microsoft Word - Dokument10Höstens första utgåva av Trender & Tendenser har nu gått ut till abonnenterna. Där tittar vi bland annat närmare på corporate branding. Företagets arbetsgivarvarumärke blir allt viktigare, för möjligheterna att rekrytera de bästa och mest lämpliga medarbetarna. Jörgen Sundberg, driver Employer Brand-byrån Link Humans i London och samarbetar med flera stora, internationella varumärken för att deras arbetsgivarvarumärken ska vara lika starka som deras konsumentvarumärken. Han talar om skillnaderna mellan corporate brand och employer brand. Vilka faktorer är viktigast och hur mäter man styrkan i arbetsgivarvarumärket?
Lyssna också på hans intervju med Simon Barrow, som myntade begreppet ”Employer Branding” i en vetenskaplig uppsats från London Business School 1996. Podd-intervjun nås direkt från tidningen.
Sedan ett par år tillbaka arbetar Tretorn med att ta fram ekovänliga kläder. Företagets marknads- och kommunikationschef Fredrik Ekström, berättar hur och varför de gör jackor av återvunna spöknät, komposterbara jackor av sockerbetor och sneakers av naturgummi.
”Kyrkan måste finnas där människorna är”, säger Charlotte Frycklund i intervjun med henne i detta nummer. Hon är ansvarig för Svenska Kyrkans aktiviteter i sociala medier. Facebook och Instagram, exempelvis, är hennes arbetsplats.
Vad är hemligheten bakom den mest effektiva kreativiteten? Med facit från årets Cannes Lions tittar vi närmare på fyra kampanjer som vunnit Grand Prix, guld och silver i Creative Effectiveness i år. Vilka åtgärder gjordes och varför, vilka medier valdes och vad blev resultaten? Plus några konkreta insikter att inspireras av från varje exempel.
Dessutom ett varningens ord. Förutsättningarna för riktigt hög effektivitet har försämrats, exempelvis genom kortsiktighet och krympta budgets. Det ser man även i årets Cannes Lions.
Dessutom svarar Lina Gebäck, som grundade Linas Matkasse, på 20 frågor om sig själv, sitt varumärke och sig själv.

Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.
Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!
Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.