6 december 2017

Filmintervju med Mikael Jansson om nominerade boken "Mässguru"

En av de böcker som nominerades till Årets Marknadsföringsbok 2017 var ”Mässguru : så lyckas du som utställare, från idé till succé” av Mikael Jansson och Maria Jansson.

Mikael Jansson har skrivit boken "Mässguru" tillsammans med Maria Jansson. Foto: Fairlink
Mikael Jansson har skrivit boken ”Mässguru” tillsammans med Maria Jansson. Foto: Fairlink

”Mässguru” gavs ut i en första upplaga år 2004. Boken blev en succé, har översatts till flera språk och sålts i över 40 000 exemplar. I denna nya upplaga är innehållet helt omarbetat och aktualiserat, men har samma fokus som den förra: att fungera som ett arbetsredskap för den mässansvarige på företag och organisationer. Boken bygger på både författarnas egna erfarenheter och kunskap från facklitteratur, rapporter och artiklar från hela världen.
Mikael Jansson har arbetat med mässor och mässutveckling sedan 1980-talet, både ur ett arrangörs- och ett utställarperspektiv och han är en flitigt anlitad föreläsare och har skrivit flera böcker i ämnet.
Maria Jansson har många års erfarenhet som strategisk kommunikatör inom flera olika verksamheter. Genom sin yrkesroll har hon en gedigen erfarenhet av att ställa ut på mässor och att arbeta med de utmaningar som en utställare ställs inför.
Sveriges Marknadsförbunds vd, Francesca O’Brien Apelgren har intervjuat Mikael Jansson om tankarna bakom boken och målsättningen med den.