27 oktober 2017  ·  Nyheter

Trender & Tendenser oktober - om Spendrups gruvliga revansch och Löfbergs innovationer

David var mycket mindre. Hans chanser var minimala. Närmast obefintliga. Men han var snabbare, mer uppfinningsrik och mycket angelägen om att vinna. Han siktade noga. Och han fällde Goliat.

Historien skiljer sig inte så mycket från Spendrups kamp mot Pripps. I Trender & Tendensers oktoberutgåva berättar Ulf Spendrup om hur han och brodern Jens vände det fullkomligt hopplösa läget för Grängesbergs Bryggeri till framgångarna med Spendrups. Han säger själv att det var tur. Men sanningen är att det var snabbhet, uppfinningsrikedom, hårt arbete och goda rådgivare (bland andra Leon Nordin, vars råd fortfarande vägleder företaget). Plus lite tur.Microsoft Word - Dokument7

Det har gjort Spendrups till ledare på både öl, vin och vatten idag.

Spendrups har också kontrollen över hela sin kedja, från inköp till distribution. Det är viktigt.

För andra företag har alltför ofta outsourcade delar blivit svaga länkar som skadar varumärket. Speciellt allvarligt blir det när de svaga länkarna är de som har slutkontakten med kunderna. Som exempelvis när distributionen blir ett problem för e-handelsföretag.

För en tid sedan skrev Östersunds-Posten om en företagare som fick lägga ner sin verksamhet, då hans kunder hade så många klagomål på distributionen, genom Postnord.

Anders Parment, ekonomie doktor och forskare vid Stockholm Business School samt Magnus Söderlund, ekonomie doktor och professor vid Handelshögskolan i Stockholm, diskuterar faran med att tappa kontrollen över alla länkar i kedjan. Men också hur pressen på företagen blir allt hårdare och konsumenterna allt snabbare till kritik och krav. ”Kunden har kanske inte alltid rätt”, säger Anders Parment, som nu tittar på problematiken i sin forskning.

Joel Ragnarsson, som är kundombudsman på SJ, berättar hur de arbetar för att följa företagets värdeord i alla kontakter med kunderna. Både nöjda och missnöjda. Oavsett om det är SJ eller någon annan som orsakat problemen.

Löfbergs har, precis som Spendrups, drivits av samma familj i generationer. En nyckelfaktor för deras framgångar är innovation och utveckling. Och att involvera alla medarbetare i idéarbetet. Leif Sjöblom, country manager OoH Finland, berättar hur Löfbergs resonerar och vilka möjligheter det finns för utvecklingen av kaffe.

Dryckesmarknaden utvecklas snabbt och urvalet av alkoholfria drycker växer och växer. Oktoberutgåvan av Trender & Tendenser tittar lite närmare på den utvecklingen och Johan Kaij, senor advisor på Marketing Clinic, förklarar den närmare.

På Tendensdagen delade Sveriges Marknadsförbund ut priset för Årets Marknadsföringsbok 2017 ut till Bang for the Buck, av Erik Modig, som är ekonomie doktor och forskare vid Center for Consumer Marketing vid Handelshögskolan i Stockholm. Speciellt för Trender & Tendensers läsare har han satt samman valda delar av boken, som vi publicerar i denna utgåva. Därför är tidningen lite extra omfångsrik denna gång.

Dessutom svarar Marianne Östlund, grundare av Effektiva Media på 20 frågor om sig själv, sitt varumärke och sitt arbete.

Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.

Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!

Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.