15 mars 2017

20 frågor till Alexandra Kindblom, som håller i tömmarna när Intellecta Corporate utvecklas

Namn: Alexandra Kindblom
Ålder: Fyller 47 senare i vår
Bor: Enskededalen
Familj: Man och två barn (12 och 14 år)

Alexandra Kindblom är vd på Intellecta Corporate.

  1. Alexandra, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?

Jag tror att jag är en ovanligt vanlig människa. Det är svårt att beskriva sig själv men de egenskaper som jag funderar mest över är de som liksom krockar med varandra. Jag är nog ganska modig, har svårt att motstå en utmaning. Men samtidigt är jag lite oroligt lagd, vaknar för tidigt på morgonen, ligger och grubblar, helt enkelt urdålig på ”is i magen”. Jag är också empatisk, jag blir på riktigt berörd av hur människorna runt omkring mig har det och hur de mår. Samtidigt är jag tävlingsinriktad och har svårt att inte ge järnet och gasa mig igenom.
 

  1. Du är vd för Intellecta Corporate; vad är roligast i det uppdraget?

Åh, det är en lätt fråga! Det är kollegorna så klart. De är briljanta, smarta och underbart engagerade i sina uppdrag, de utmanar sig själva, varandra och mig varje dag på jobbet. Det är en riktig ynnest att få vara med i det sammanhanget.
 
Ett annat viktigt skäl att jobba på Intellecta är att vi får vara med och flytta kommunikationen som disciplin framåt. På det sättet är vi med och utvecklar och påverkar delar av det nya kommunikationslandskapet, tillsammans med våra kunder. Det är inspirerande och det är möjligt därför att vi har en intressant blandning av kunder som verkar både i det offentliga men också i det privata näringslivet – att vi får röra oss mellan dessa båda världar gör verksamheten dynamisk och rolig.
 

  1. Vad gör dig till en duktig ledare?

Vad är egentligen en duktig ledare? Jag blev så glad när jag för något år sedan tog del av en undersökning som visade att bara för att man lyckades som ledare inom en organisation fanns det inget som pekade på att man skulle lyckas särskilt bra i nästa. På något vis kändes det sant och tröstande. Jag har helt enkelt haft tur i mitt yrkesverksamma liv, jag har hamnat i organisationer där jag har kunnat vara mig själv och det har funkat. Jag har alltid jobbat hårt, jag vill väl och tar bara uppdrag om jag är engagerad på riktigt. Jag är mer intresserad av innehåll än av titel. När jag tagit mig an en utmaning då vill jag gärna vinna och då har jag mycket energi. Den allra viktigaste ledaregenskapen är nog ändå att orka ta ansvar och våga fatta beslut. Sen kan det bli fel ibland. Men hellre det!
 

  1. Vilka utmaningar står Intellecta inför?

Intellecta Corporate har funnits som kommunikationsbyrå sedan 1981. Väldigt lite av det som vi gjorde då gör vi nu. Vi har arbetat med utveckling av kommunikation för nya digitala plattformar i nästan 20 år, så vi är ju vana vid förändring; snabb och ständig förändring. Ändå får man aldrig glömma just detta; att orka utveckla och skruva och putta framåt hela tiden. Våra kunder är värda att vi håller oss i framkant och det kräver daglig ansträngning. För att kunna vara i framkant måste vi attrahera de allra bästa medarbetarna – ännu en viktig utmaning.
 
En annan viktig aspekt av vårt arbete handlar om redaktionell kvalitet, för hur det nu än är så är berättandet grunden i nästan allt vi gör. Att i alla kanaler berätta våra kunders historia, med den redaktionella kvalitet, som kundernas mottagare och intressenter förtjänar, måste alltid vara A och O. Detta gäller oavsett om vi jobbar med en hållbarhetsredovisning för SEB eller med nya regeringen.se eller med fina magasinet Kulturvärden. När hjulen snurrar snabbare, då konkurrensen ökar och fler aktörer ger sig in i segmentet och prispressen är hård, då är det ofta den redaktionella kvaliteten som tar stryk. En av våra utmaningar handlar om att värna det goda historieberättandet i en pressad och content-intensiv omvärld.
 

  1. Vad är det som driver dig i ditt arbete?

Drivkraften är nog en kombination av flera olika delar, jag tror att jag tänker så här; Kommunikationen som förändringsverktyg i samhället är kraftfullt. Vi får, tack vare våra kunder, vara en del av den här förändringsresan och det är motiverande. En del i detta är också att få vara med och förflytta våra kunders position på marknaden. Exempelvis att skifta perspektiv från att vara tillverkare av en produkt till att berätta historien om ett varumärke som blir en del av vårt samhällsbygge – det är häftigt.  Som ledare är det också obetalbart att få jobba i en verksamhet där man ser att medarbetarna växer. Att olika team når nya höjder tillsammans, att vi tillsammans klarar sådant vi inte trodde att vi kunde, att få göra nytt och prova det som ännu inte provats och att utmana kunderna att våga vara lite modigare.
 

  1. Hur ser en typisk arbetsvecka ut för dig?

Jag försöker få plats med tre delar i mitt jobb; att leda och utveckla verksamheten, att vara aktiv i ett par av våra kundprojekt och att delta i det viktiga och roliga säljarbetet. Min övertygelse är att dessa tre delar i jobbet stärker varandra. Jag tror helt enkelt inte att jag blir en särskilt bra VD om jag inte också har fötterna i det blöta. Eller så har jag kanske bara svårt att välja bort sådant som är kul…
 
En typisk arbetsvecka består nog till minst 60-70% möten; interna möten, kundmöten och en och annan kundpitch. Däremellan varvas ekonomi, personal, rapportering och kundprojekt och allting annat som ska hinnas med. Jag jobbar ibland hemifrån när saker och ting högat upp sig och behöver betas av men annars försöker jag i så stor utsträckning som möjligt finnas tillgänglig på kontoret på Birger Jarlsgatan. Precis som för alla andra känns det ständigt som att timmarna aldrig räcker till men det var länge sen jag insåg att det handlar om mig och inte om jobbet. Jag tenderar att gasa lite hårt och vilja lite mycket och då blir det långa arbetsdagar ibland.

  1. Hur håller du dig à jour med utvecklingen? Hur hämtar du ny kunskap?

Duktiga medarbetare och kunder med höga krav tvingar mig framåt på daglig basis. Det är roligt och utmanande. Jag lär mig mest av de dagliga diskussionerna som gäller kundprojekten på jobbet. Vi stöter ju ofta på reella problem och behov hos våra kunder som måste lösas så då ingår research och inläsning av de senaste landvinningarna som en alldeles självklar del i jobbet – mycket lyxigt. Ett av mina ständiga nyårslöften (förutom att komma igång ordentligt med träningen) är att bli bättre på att nätverka och fylla på mig själv med ny kunskap i möte med andra. Och 2017 har börjat riktigt bra.
 

  1. En talang som du har?

Usch vad svårt! Men jag tror att jag faktiskt är bra på att entusiasmera, att få folk att vilja och våga.
 

  1. Något som du skulle vilja bli bättre på?

Ojoj – så många saker. Jag skulle vilja ha bättre tålamod, jag skulle vilja kunna sjunga och det skulle också vara himla praktiskt om jag lärde mig att köra bil – har nämligen inget körkort.
 

  1. Vad brinner du för i livet?

För mig börjar ett hållbart samhälle och ett hållbart liv i en tillvaro där man inte behöver låtsas, inte behöver spela en roll. Då tror jag att man kan lägga kraften på annat, på sådant som behövs i ens dagliga uppdrag på jobbet, i samhället eller på sådant man behöver själv just då. När vi nu ständigt ska visa upp oss (som i den här intervjun), bygga personliga varumärken och vara framgångsrika och smarta på Twitter, LinkedIn, Facebook, Snapchat och Instagram – helst samtidigt – tror jag att den där mänskliga och ärliga identiteten lätt tappas bort. Det tror jag att vi alla har mycket att förlora på. Så jag gör vad jag kan för att vara mig själv och agerar rakt uppriktigt och ärligt i de olika relationer jag har. Jag inbillar mig att det är för att jag faktiskt tror att det blir till det bästa men det kanske är så att jag inte klarar av att vara på något annat sätt. Hur som helst kanske det ändå är bra!
 

  1. Vad skulle du vilja ändra på?

Som jag ser det lever vi i en politiskt svår tid. Det är knepigt inte bara här hemma i Sverige utan motsättningar och populism spelar huvudrollen på många ställen runt om i världen. Mycket är annorlunda än tidigare och tunga internationella förbund verkar mer passiva, mer handfallna än vad många av oss kanske hade förväntat oss. Samtidigt går det inte att låta bli att dra linjer bakåt i historien och då känner vi igen skeenden som vi ju har lovat varandra att hålla undan för. Polariseringen i debatten här hemma i Sverige har förstärkts och populism och förenkling har fått starkt fäste inte bara i social media och hos grupper långt ute på höger och vänsterkanterna utan kan ses i media och hos folkvalda politiker och etablerade ”tyckare” också. Det är väl ingen vild gissning att ”klickonomin” har förskjutit tonen i hur vi pratar med varandra.
 
Min övertygelse är att vi kan (och behöver) ändra på detta tillsammans. Vi löser inga samhällsproblem med spetsiga slagord som tar fart på Twitter. Vi stärker bara just de krafterna som för oss åt fel håll. Jag skulle vilja att vi tillsammans tog ansvar för att visa upp mindre av svart/vita sanningar, att vi orkar resonera runt allt det som inte har enkla svar, att våga stå för att det inte alltid finns ”ond” och ”god” och ”rätt” och ”fel” i alla lägen utan att långsiktiga kompromisser kanske är den rimliga vägen framåt. Eller i alla fall ett spår som är värt att utforska och diskutera. Det kanske låter naivt men jag drömmer om en ”modig-mitten-rörelse” där ett antal av alla dem som blir lyssnade på idag kraftfullt tar ställning mot förenklade resonemang och väljer att prata om saker på ett mer komplext vis. Jag är övertygad om att vi som kollektiv är tillräckligt smarta för att klara av det. Tillsammans skulle vi kunna stå emot och visa att vi vet och förstår bättre och därför kräver mer av både politiker och media.
 
 

  1. Hur kopplar du av?

Jag kramar mina barn (eventuellt får maken en kram också), dunkar ner i soffan, går en skogspromenad eller tillbringar tid i stallet. Som sagt en ovanligt vanlig människa. Om jag inte får läsa ett par sidor skönlitteratur innan jag släcker lampan kan jag inte sova – det är min terapi och det händer nästan aldrig att jag inte öppnar boken. Och det är aldrig en faktabok.
 
 

  1. Om du får drömma fritt; vart skulle du helst åka och göra där?

I över tio år var Vagabond Media AB och resemagasinet Vagabond min arbetsplats. Därför skulle jag aldrig någonsin kunna svara på frågan var jag helst vill åka. Jag vill åka nästan överallt. Världen är vacker, stor och underbar – det är min självklara utgångspunkt. När jag väl kommer fram vet jag precis vad jag vill göra; jag vill möta människorna som bor där, jag vill prova deras mat och jag vill rida ut i den nya och spännande naturen på en mycket snäll häst.
 

  1. Har du något motto/levnadsregel?

Nej, inga motton och inga levnadsregler. Jag tror att livet ska levas så bra man bara kan i nära samverkan med andra – typ.
 

  1. Om du var barn idag och skulle ge ett råd till dig själv vad skulle det vara?

Att sluta oroa mig – det tjänar ändå inget till. Åh vad jag önskar att jag hade lärt mig det när jag var liten! Tyvärr är jag övertygad om att jag inte lyckats lära mina barn det heller – det är liksom lättare sagt än gjort.
 

  1. Har du några förebilder?

Min mammas faster överlevde ghettot, tjeckiskt fängelse, två koncentrationsläger och en handfull äkta män. Hon fick också sin enbente (första) man genom koncentrationsläger. Efter kriget kom hon till Sverige, startade skönhetssalong, behandlade filmstjärnor, konverterade till katolicismen och flyttade sedan tillbaka till Wien igen. Ibland när jag tycker att det kör ihop sig brukar jag tänka på faster Greta. Det hjälper nästan mot allt!
 

  1. Sitter du i någon styrelse?

Nej, tidigare har jag haft ett par uppdrag men nu sitter jag bara i Enskede Ryttarförening. Det känns bra att ha kunna lägga 100% på mitt vanliga jobb.
 

  1. Behövs marknadsförare i styrelserummet?

Ja, generellt sätt tror jag att det är viktigt att yrkesmänniskor med utifrån- och-in-perspektiv får utrymme i styrelsearbetet. Det är lätt hänt att man glömmer vem man finns till för. Hur ser kundernas/intressenternas/målgruppernas (vad man nu väljer att kalla dem) behov och önskemål ut – idag och imorgon? Det är ett perspektiv som är lätt att tappa bort i styrelserummet men även i ledningsgrupper och organisationsledningar etc och där har marknadsförare och kommunikatörer en viktig roll att fylla.
 

  1. Varför är Intellecta med i Sveriges Marknadsförbund?

Vi har aldrig varit med tidigare men just utifrån att kunna få en bild av hur marknadschefernas behov ser ut framöver tror vi att ett medlemskap kan vara mycket meningsfullt. Jag tror också på att samverkan över olika typer av branschgränser skapar nya idéer och föder kreativitet. Det är toppen att medlemskapet är kopplat till bolag och inte till person. Det gör ju att många här hos oss kan ta del av alla aktiviteter som erbjuds.
 

  1. Till sist: ses vi i Almedalen i sommar?

Javisst ses vi i Almedalen! Ni möter oss varje dag i Almedalsbrevet som skickas ut tio minuter efter att kvällens tal avslutas. Det betyder att vi är snabbast ut med en analys av talet, politiskt och retoriskt. I Almedalsbrevet sammanställer vi också vad som hänt under dagen och visar på data från sociala medier. Det går bra att anmäla sig redan idag på almedalsbrevet.se och Almedalsbrevet är så klart kostnadsfritt. Intellecta Corporate har också två egna mingel – ett inlednings- och ett avslutningsmingel – där vi ”crunchar” almedalsdata. Och så ses vi ute hos våra kunder ­– ett helt gäng av dem har intressanta och viktiga saker att berätta under Visbyveckan och vi är så klart med och hjälper till.