15 mars 2017

Vad är en bra byrå?

Engagemang, proaktivitet och digital kompetens. Det vill svenska marknads- och kommunikationschefer allra helst att deras kommunikationsbyråer ska erbjuda.
En byrå som är proaktiv, blir mer av en sparringpartner, någon man kan jobba nära och se som en kollega. Inte ”bara en leverantör”.

Pia Grahn på Regi ser att de mest nöjda kunderna har långa, nära samarbeten med sina byråer. Foto: Regi
Pia Grahn på Regi ser att de mest nöjda kunderna har långa, nära samarbeten med sina byråer. Foto: Regi

När analysföretaget Regi nyligen presenterade sin 17:e upplaga av Årets Byrå, kunde man bland annat se att mer än hälften (68 procent) skulle gärna köpa fler tjänster av sina byråer. Men då skulle deras byråer behöva visa större engagemang och initiativförmåga.
Många företag skulle också uppskatta om byrån hade ett bredare erbjudande, visar årets mätning. Då skulle man inte behöva jobba med så många partners, vilket skulle förenkla och underlätta. Men, de företag som arbetar med olika byråer, beroende på disciplin, efterlyser bättre samarbete byråerna sins emellan.
”De vill inte behöva projektleda projektledarna!”, konstaterar Pia Grahn, vd på Regi.
En pikant detalj i undersökningen är att närmare hälften av företagen (43 procent) uppger att de inte sätter upp några mätbara mål för sina byråer. Då kan det inte heller vara så lätt att betygsätta byråerna eller veta om man är nöjd eller inte. Det låter mer som om man leker Blindbock tillsammans.
De fem områden, där man helst ser att byråerna blir bättre är, enligt Regis undersökning är:
Proaktivitet
Digital kompetens
Kunskap om kundens marknad 
Kreativitet
Strategisk kompetens
Microsoft Word - Checklista.docxCirka 25 byråer ingår i gruppen reklambyråer med mer än 50 miljoner i byråintäkt. Det är också oftast med dem som de största annonsörerna och våra starkaste varumärken samarbeten. Men det är också den kategori, där flest uppdragsgivare funderar på att byta byrå. Hela 25 procent av dessa större byråers kunder funderar på ett byte.
De byråer som toppar den här kategorin, har dock alla mycket långa samarbeten och bredd i sin verksamhet. Högst upp kommer King, följda av Forsman & Bodenfors och Åkestam Holst.
 
Carin Fredlund