10 december 2016

20 frågor till Carina Herly, som rattar Taxi Stockholms reklam

Namn: Carina Herly

Carina Herley. Foto: Per Alemgård
Carina Herley. Foto: Per Alemgård

Ålder: 48 år
Bor: Stockholm
Familj: Man, två barn.

  1. Carina, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?

Driven, nyfiken, extrovert själ som får saker att hända.

  1. Du är marknadschef för Taxi Stockholm; vad är roligast i det uppdraget?

När jag kom till Taxi Stockholm för cirka tre år sedan var uppdraget att bygga upp en marknadsavdelning och lägga om kommunikationsstrategin för att möta den nya konkurrensen. Jag började från noll och har byggt upp en avdelning bestående av kompetens inom områden som kommunikation. Vi förekom då mestadels bara i branschpress men förekommer idag på riksnivå samt internationellt.
Den interna målgruppen är 5000 åkare och förare med 90 nationaliteter så det en fantastisk rolig målgrupp att kommunicera med. Bland annat har vi jobbat med filmsnuttar direkt till mobilen.
På marknadssidan kommunicerade vi samtliga inom vårt segment pris och vi tog fram en helt ny kommunikationsstrategi för att lösa livspusslet för våra resenärer. Vi använde till exempel vår databas med 8 miljoner körningar (BigData) och gjorde en kampanj under namnet Taxi trails där kunder kunde klicka och se vart Stockholms invånare egentligen åker och på så sätt få reda på var smultronställena finns. Vi erbjöd terapi i taxi under en kampanj med namnet  ”Taxi terapi”, som fick stor internationell uppmärksamhet, bland annat med i CNN.
Vi har arbetat väldigt fokuserat på att utveckla den digitala affären och under perioden har vi utvecklat ett nytt API (digital växel) för att få bättre möjligheter till API affärer och tjänsteutveckling. Apparna har fräschats upp och 90 procent av kodmassan har bytts ut och vi erbjuder nu betalning direkt i app.
Genom att hela tiden se över hela kundresan och utveckla kundupplevelsen stärker vi kvalitén och lojaliteten mot varumärket. Vi har kunder i tre segment, privat, företag och samhällsbetalda tjänster och nästa steg är att implementera ett lojalitetssystem och jobba med marketing automation.
Det är superroligt att få jobba med att bygga upp den digitala affären och kommunikationen och få den lika stark som den fysiska affären och erbjuda en sömlös kundupplevelse.
 

  1. Vad gör dig till en duktig ledare?

Det viktigaste i ledarskapsfrågan är att utveckla gruppen och den enskilde anställde utifrån målbilder. Laganda och att alla är lika värdefulla är centralt och jag litar på mina medarbetare.
Egenskaper som mod, ärlighet, förmåga att se helheter, få saker att hända och att lyssna tror jag är avgörande egenskaper i ledarskapet. Om det går snett gäller det också att stå upp för sina medarbetare och hantera konflikterna på en gång.
 

  1. Vilka utmaningar står Taxi Stockholm inför?

Taxibranschen genomgår just nu en omfattande förändring och Taxi Stockholm står inför en rad spännande affärsutmaningar då utländska aktörer introducerats på marknaden. Den fysiska affären utmanas av den digitala. Självkörande bilar är på intåg. Stora koncerner ställs mot medlemsorganisationer. Hållbara produkter ställs mot snabba digitala affärsupplägg och delningsekonomin är på frammarsch. Det gäller också att hantera ändrade spelregler på marknaden. Vår ambition är att leda utvecklingen i vår bransch vad gäller hållbarhet. Vi satsar också på våra förare. I taxibranschen saknas tyvärr en del social trygghet. Taxi Stockholm har kollektivavtal och erbjudandet till förare kommer kontinuerligt att utvecklas. Vi vill erbjuda en schysst resa ur alla aspekter.
 

  1. Vad är det som driver dig i ditt arbete?

Mina vägvisare i arbetet är att lära mig nya saker, hjälpa andra, skapa och utveckla affärer, målstyra och ha roligt under tiden.  Det gäller att forma affären utifrån kundernas behov, lyfta blicken och förstå hur framtidens affär ser ut.
 

  1. Vad vill du ha uppnått i ditt arbete innan du går vidare?
  • Ha skapat en sömlös kundupplevelse i alla kanaler.
  • Ha implementerat ett lojalitetssystem som premierar våra kunder.
  • Att taxiyrket fått en högre status.

 

  1. Hur håller du dig ajour med utvecklingen? Hur hämtar du ny kunskap?

Jag nätverkar, går på kurser, möter människor ur alla samhällskikt, åldrar och bakgrund. De digitala kanalerna är ju en fantastisk guldgruva att ösa ur och dagligen scannar jag både svenska och internationella kanaler.
 

  1. Något som du skulle vilja bli bättre på?

Min nyfikenhet säger att det finns en uppsjö med möjligheter och att livet är ett smörgåsbord med överraskningar, så ja det finns massor av delar som behöver utvecklas. Konkret skulle jag vilja utveckla mina insikter i kodning på en övergripande nivå eftersom det är framtiden.
 

  1. Taxi Stockholm kör med miljöbilar. Vad innebär det?

Idag har vi en bilflotta bestående av 92 % miljöklassade bilar.
 

  1. Ser att ni på er webb skriver ”Tio varv runt jorden varje dag – bara tre påverkar miljön”. Vad innebär det?

Taxi Stockholms miljövision är att erbjuda en fossilfri transportjänst. För att uppnå detta har vi arbetat med att minska våra koldioxidutsläpp under många år. Under 2015 förstärkte vi vår uppföljning genom att ta hänsyn till hela vår påverkan. Vi kör 8 miljoner trygga resor varje år, 10 varv runt jorden varje dag.
 

  1. Taxi Stockholm med dig i spetsen har fått många fina utmärkelser. Vilken är du personligen mest stolt över?

De senaste tre åren har vi fått ett tiotal fina priser och diplom för vår ändrade kommunikationsstrategi. Det är Epica, Cannes Lions, Guldnyckeln, 50 Wattare, One show, The Webby Adwards, för att nämna några. Bakom alla diplom och priser ligger det sjukt mycket jobb, mod och vilja att förändra.
Ett pris som jag är extra stolt över är när vi 2015 vann Guldägget i kategorin digitalt för Taxi Trails. Vi var en handfull personer som jobbade i projektet. En av mina medarbetare (kreatör) hade som barndomsdröm att vinna ett Guldägg. Han skulle inte gifta sig förrän det hände. Att få se honom dansa upp på scen på Waterfront i Stockholm tillsammans med oss i gänget och lyfta ägget mot skyn och höra hans glädjerop kommer alltid finnas som ett härligt minne. Själv pratade jag fritt ur hjärtat från scenen och det var en så galet härlig milstolpe att Taxi Stockholm som aldrig fått ett Guldägg förut fick det i den digitala kategorin. Utmärkelsen banade väg för så mycket gott och så många digitala satsningar internt.

  1. Vad brinner du för i livet?

Saker som får mig att le det vill säga mina barn, familj vänner och djur. Det är att omge mig  med inspirerande och vänliga människor.
Inom mig finns en längtan och drivkraft att göra skillnad för vår stad och planet.
 

  1. Vad skulle du vilja ändra på?

Jag önskar att jag vore en person som åt en näve blåbär och sen sprang en mil på morgonen som en schysst start. Och efter det satt och njöt av en god frukost och slö kollade på morgonnyheterna medan jag bläddrade i morgontidningarna.
Verkligheten är att jag sover till halv sju, går en uberkort hundpromenad runt kvarteret och skickar iväg tonåringarna till skolan. Duschar för länge. Halvspringer till hunddagis för att sedan ta tunnelbanan in till jobbet för att vara på plats runt 8.00–8.30. Frukost intas på vägen eller så blir det en snabb skål flingor. Efter jobbet börjar nästa jobb med hämtning och lämning av aktiviteter. Med lite tur klämmer jag in lite träning någon dag. Ofta är det någon ”jobbgrej” som måste fixas någon kväll i veckan. Helgerna är dock heliga, jag sover ikapp umgås med nära och kära och tränar. Varje helg tänker jag att jag kommer träna mer än en gång denna vecka …

  1. Hur ser en typisk arbetsvecka ut för dig?

Veckan startar på tunnelbanan in till jobbet där jag scannar av mejl, sociala kanaler, headlines på nyhetssajterna, mess och telefonsamtal.
Jag prioriterar de viktigaste frågorna och gör en lista för att ta action under dagen.
Beroende vilken tid det är på året och om det är kampanjperiod så ligger veckans planering lite olika. Just nu är det affärsplanearbete och budgetprocess så mycket tid läggs på planering, analys parallellt med det operativa arbetet.
När jag kommer till jobbet pratar jag med kollegorna, tar en sväng till fikamaskinen och stämmer av om det är några akuta saker som ligger på bordet. Vi har dygnet-runt-öppet alla dagar under hela året så det är alltid något på gång.
50 till 60 procent av tiden går åt till möten både av intern och extern karaktär. Det är möte med leverantörer, analyser som ska presenteras, nya idéer som ska testas, kampanjer som planeras mm. En dag i veckan är det avdelningsmöte och ledningsgruppsarbetet tar också sin beskärda del. Detta mötesrace tror jag många marknadschefer känner igen sig i.
Vi lever på avdelningen efter 80/20 regeln. 80 procent ska vara planerade aktiviteter under veckan, resterande 20 procent är saker som dyker upp av något skäl.
På avdelningen har vi hand om utveckling av de digitala gränssnitten, intern och extern kommunikation, affärsutveckling och marknadsföring.
Om det är en mindre stressig vecka kanske jag hinner med att gå på ett frukostseminarium eller föredrag.
 

  1. Hur kopplar du av?

Jag umgås med familj och vänner, skriver, tränar, reser, promenerar med min hund.
 

  1. Har du något reseminne som sticker ut?

Island är så coolt. Island handlade mycket om möten och kontraster, mellan natur och människa. Möten mellan hav och vind, sol och regn. Islands vulkaner och Svart sand, geisir, vita isblock, böljande vågor, vattenfall och heta källor. Hela ön rockar.
 

  1. Åker du och din familj mycket taxi?

Jag åker taxi 2-4 gånger i veckan.

  1. Om du får drömma fritt; vart skulle du helst åka och göra där?

Just nu ligger Lofoten och Amalfikusten närmast till på önskelistan. Det är många platser jag vill se och naturupplevelser är prioriterade.
 

  1. Har du något motto/levnadsregel?

Dö inte nyfiken.

  1. Behövs marknadsförare i styrelserummet; sitter du i någon styrelse?

Absolut. Just nu sitter jag inte i någon styrelse, men vid de tillfällen jag gjort det har marknadsområdet varit en viktig infallsvinkel för att dra strategiska inriktningsbeslut.